Taqa mag drie gasvelden leegpompen

• woensdag 30 januari 2019
  • Categorie: , , ,
  • Bergen - De regering heeft energiemaatschappij Taqa toestemming gegeven de gasveldjes in Bergen aan Zee, Groet en Schermer de komende vijf jaar leeg te pompen. In totaal gaat het om 286 miljoen kubieke meter.
    29-1-2019

Deze productie is een druppel op een gloeiende plaat van de Nederlandse energiebehoefte. Met dit besluit heeft de regering de bezwaren van de Stichting Gasalarm2 tegen het leegpompen van de veldjes naast zich neergelegd.

De Stichting meent dat het leegpompen van de veldjes gepaard kan gaan met bodemdaling en soms met trillingen (aardbevingen): "De kans erop is niet groot, maar we moeten volgens de minister rekening houden met maximaal magnitude 4."

Gasalarm2 stelt dat Bergen aan Zee en Groet elk aan een kant van het grotere gasopslag in de Bergermeer liggen. "Er vinden in dat grotere gebied tegelijk meerdere grondbewegingen plaats, dalingen aan weerszijden van het gasopslagveld, en daar binnen het jaar zowel een daling als een stijging. Dat is genoeg voor schade aan gebouwen die nog op de traditionele manier zijn gebouwd, gemetselde fundering, stenen muren en houten balklagen."

De regering stelt echter dat alleen bodemtrillingen tot schade kunnen leiden en bodembeweging niet.

De vergunning loopt tot en met 31 december 2023.

Noordhollands Dagblad