Politiek Koggenland hekelt afvaltarieven

• maandag 28 januari 2019
  • Categorie:
  • DE GOORN - De politiek in Koggenland stoort zich aan de hoge afvaltarieven die de Huisvuilcentrale (HVC) in rekening brengt.
    Coen van der Luytgaarden
    Dat bleek maandagavond bij de bespreking van een rapport van de Rekenkamercommissie.
    West-Friese gemeenten behoren qua tarief bij de vijf duurste van Nederland. Dat zit de fracties in Koggenland niet lekker. ,,Het kan niet zo zijn dat alleen HVC voordeel geniet van afvalscheiding’’, zei Jan Wijnker namens de fractie Gemeentebelangen Koggenland (GBK). ,,De tarieven moeten omlaag, onze burgers moeten iets terugzien van het voordeel.’’
    Ook het CDA mort. ,,Koggenland voldoet extreem goed aan afvalscheiding’’, aldus Nico Bijman. ,,Dan is het heel frustrerend als de buurman/vrouw er een zootje van maakt. Wij worden niet voor ons goede milieugedrag beloond.’’
    Volgens RenĂ© Klok van GBK betaalt de burger in Koggenland ’44 procent meer dan elders’.
    Samen met zes andere West-Friese gemeenten staat Koggenland op het punt een nieuwe dienstverleningsovereenkomst (dvo) af te sluiten met HVC. De huidige dateert uit 2004 en sinds dat jaar zijn de tarieven fors gestegen, gaf ook milieuwethouder Caroline van de Pol toe. ,,Maar in vijftien jaar tijd is het politieke landschap ook ingrijpend veranderd. Wij zijn als gemeente aandeelhouder van HVC, dus partners. HVC is niet onze vijand. We proberen iets goeds neer te zetten met elkaar.’’ Op kritische vragen uit de raad gaf Van de Pol wel toe dat Koggenland een ’nadeelgemeente’ is. Dat houdt in dat Koggenland geen voordeel ondervindt van de solidariteitsheffing. Dat verleidde Rosalien van Dolder namens de VVD tot de opmerking: ,,Wij vinden het toch wel bijzonder dat wij betalen voor de mensen in Hoorn. Daarom horen we graag, voordat we een nieuwe dvo afsluiten, wanneer we aan de knoppen kunnen draaien.’’

Diftar

Het is voor Koggenland geen automatisme opnieuw voor HVC te kiezen. Zelfs de term ’diftar’ viel meermaals. Dat staat voor gedifferentieerd tarief en wordt in het oosten en zuiden van ons land veel toegepast.

Noordhollands Dagblad