Ambtenaren Hollands Kroon maken Instagram stories

• donderdag 24 januari 2019

• Medewerkers van de gemeente Hollands Kroon gaan vanaf aanstaande maandag Instagram stories maken, zodat burgers kunnen zien wat een gemeenteambtenaar zoal doet.
    Het gaat dan vooral om verhalen van de ambtenaren in de buitendienst, aangezien die het meest geschikt zijn voor beeld.

Eerst andere gemeenten onderzocht
    Het idee kwam om beeldverhalen te maken in foto’s of video’s kwam van communicatieadviseur Noortje Slot die constateerde dat de stories veel worden gebruikt. ‘We willen kijken hoe we dat als gemeente kunnen inzetten.’ De gemeente heeft eerst onderzocht hoe andere gemeenten dat doen, maar gemeenten blijven vooral te posten en niet zozeer stories. ‘We hebben ook gekeken naar hoe bedrijven het doen. Het leek ons goed dat onze medewerkers gaan laten zien wat ze voor onze inwoners doen.’

Buitendienst
    Verwacht geen verhalen van loketmedewerkers of bureauambtenaren. Het moet wel interessant zijn om naar te kijken. De mensen in de buitendienst zullen de stories gaan maken, zoals de handhaver, de toezichthouder, mensen van de schuldhulpverlening of de ambtenaren van kernbeheer. ‘We zijn een grote gemeente, dus mensen zijn vrij om iets te bedenken voor de openbare ruimte. Ze kunnen daarbij hulp krijgen van ‘kernbeheerders’.’