'Polenhotel hoort op Agriport'

• donderdag 27 december 2018
  • Categorie: , , , ,
  • Hollands Kroon -  Nieuwe Niedorp - ,,Buiten alle proporties. Zo'n groot wooncomplex hoort niet thuis in het buitengebied dicht bij twee dorpen. Dat is vragen om problemen. Wij pleiten daarom voor een kleinschalige opzet, voor maximaal veertig arbeidsmigranten."
    Ed Dekker 27-12-2018

Niedorpers in actie - 'Bij dorp alleen kleinschalig project' - 'Precedent'

Vervolg: Plan voor groot Polenhotel tussen Nieuwe Niedorp en 't Veld

,,Een Polenhotel met tweehonderd personen past alleen op een bedrijventerrein, zoals Agriport in de Wieringermeer. Daar is ook ruimte voor aanvullende voorzieningen. Zoals een winkel, sportschool en filmruimte." Dit stelt Ria Luten-Leegwater (69).

De Nieuwe Niedorpse verwoordt de bezwaren van ruim vijftig gezinnen uit 't Veld en Nieuwe Niedorp tegen het plan van uitzendbureau Agro Star uit 't Veld voor een groot wooncomplex aan de Westerweg. Deze gezinnen wonen aan de Westerweg, Kanaalweg, Koggeweg, Rijdersstraat en Hartweg.

Schooljeugd

Zij voorzien vooral gevaarlijke situaties op de Westerweg en andere dorpswegen. "Met zo'n enorme uitbreiding neemt het verkeer onherroepelijk toe. De veiligheid komt in de knel, vooral voor de schooljeugd en kinderen die naar sportlocaties fietsen."

Luten wijst ook op sociale aspecten. ,,Wij hebben tekeningen gezien. Twee personen komen op één kamertje van 28 vierkante meter. Met daarin twee bedden en een keukentje. Heel weinig ruimte dus. Mag je dat mensen aandoen? Je werkt verveling in de hand."

De verontruste Niedorpers en Veldtemers geven voorbeelden van grootschalige projecten die zijn ingeslikt. ,,De gemeenten Medemblik en Hoorn kozen toch voor kleinschalige bouw. Er was geen maatschappelijk draagvlak. De gemeente Zaanstad daarentegen wil juist op een industrieterrein een appartementencomplex voor arbeidsmigranten toestaan. Vlakbij het werk."

Provincie

Agrarisch ondernemer John de Boer uit 't Veld is initiatiefnemer van het plan. Het Polenhotel moet komen op het adres Westerweg 27 te Nieuwe Niedorp, op de plek van de aangekochte boerderij van voorheen Jan Groot. De Boer benadrukt dat de provincie juist kiest voor huisvesting nabij woonkernen. Volgens 'Haarlem' kunnen de buitenlanders dan sneller integreren.

De Boer: ,,Wij willen onze uitzendkrachten goed huisvesten. Bestaande gebouwen bleken steeds geen alternatief te zijn. De eigenaren van leegstaande kantoren en andere panden wilden niet meewerken. Misschien uit angst voor oppositie vanuit de bevolking, ik weet het niet. De provincie zoekt naar oplossingen voor leegstaande agrarische gebouwen. Wij verwachten dat ons plan daar in past." Uitzendbureau Agro Star is onderdeel van tuindersbedrijf A.S. de Boer.

Volgens wethouder Theo Meskers zoekt Hollands Kroon samen met de provincie naar mogelijkheden om het groeiende probleem van onderdak voor arbeidsmigranten aan te pakken. Eerder maakte de provincie bezwaar tegen een polenhotel voor 360 personen op Agriport. De bouw van dit 'logiescentrum' kon dit voorjaar toch beginnen nadat de gemeente een rechtszaak hadden gewonnen. Het college van b en w van Hollands Kroon ziet het plan van

Agro Star als een proefproject. Daar is ook de provincie  bij betrokken. Dit blijkt na raadsvragen van de VVD. B en W willen aan de slag met dit project als experiment. De bestaande regelgeving staat dit plan niet toe. Het gaat om onder meer het bestemmingsplan en de provinciale Ruimtelijke Verordening. Met deze proef willen wij voorkomen dat een precedent ontstaat. Zodat anderen geen vergelijkbare projecten kunnen afdwingen".

Ria Luten is daar niet gerust op. ,,AIs de proef slaagt, zet je de deur van het platteland open voor woonconcentraties voor arbeidsmigranten."  Ook leven er twijfels over het beheer. John de Boer verzekert dat er 24 van de dag toezicht is. ,,En er komen ook sportvoorzieningen."

Op 10 januari praat de gemeenteraad over Polenhotels. De groep bewoners spreekt daar in.

Noordhollands Dagblad

Volgens 'Haarlem' kunnen de buitenlanders dan sneller integreren.
    Willen ze wel integreren??? Willen ze niet gewoon hard werken en goed verdienen??? Op straat en in de winkels heb je toch echt het idee dat ze totaal geen poging doen om te integreren. Ze zouden kunnen beginnen met onze taal te leren.

Dit soort projecten horen thuis op een industrie terrein De meesten willen niet integreren.