Keek op de Week (50) met zendmachtiging, WEThouder en.......

• maandag 17 december 2018
  • Categorie: , ,

• Hoogte- en Dieptepunten in Hollands Kroon in week 50 van 2018 (9-16 dec.).

Zendmachtiging Schagen FM.

In de raadsvergadering begin dit jaar draafde Meskers (VVD) nogal opgewonden door en raaskalde over het belang van de democratie en als waakhond van die democratie vooral media en in het bijzonder de lokale media als garantie voor de instandhouding ervan zag.
    Garantie voor de plaatselijke democratie (JAS: of wat er van over is) volgens Meskers dus in de lokale omroepen die met hun krachtige beet de lokale politiek wakker en in het gareel zouden houden.

Nu waren er 2 keuze mogelijkheden; Schagen FM of RTV Noordkop. Laatstgenoemde bleek tijdens Meskers’ voordrachtje kwalitatief beduidend minder dan Schagen FM maar, er zouden verbeterplannen met tijdslimieten opgesteld gaan worden welke door de raad getoetst zouden gaan worden zodat eventueel tussentijds ingegrepen, zo niet het contract met RTV Noordkop opgezegd kon worden. Kortom, U begrijpt het al, de keuze viel op Noordkop, de zender die reeds voor Hollands Kroon in de lucht was en bewezen had vriendelijke stukjes over deze gemeente te kunnen schrijven en dus in het zadel moest blijven.
    Op deze wijze kon Meskers met een gerust hart een waakhond met een schuimrubberen kunstgebit op zijn capriolen, op die van B&W en op die van de gemeenteraad loslaten zonder angst te hebben zijn collega’s er met gescheurde broeken vandoor te moeten laten gaan.
    Intussen heeft Schagen FM bezwaar ingediend en wil herroeping van het besluit voor Noordkop RTV te kiezen bij de raadsvergadering komende dinsdag 18 december 2018.

Opm.: NOS/NPO/zendgemachtigden en meeste kranten fungeren al zo.

Het klimaatbos.

Over capriolen gesproken, terwijl op welhaast religieuze wijze de bevolking planmatig milieupolitiek getiranniseerd en geïndoctrineerd wordt door het regiem in Brussel met uitvoerende onderafdelingen Den Haag/Haarlem, presteert Hollands Kroon het een klimaatbos van wel 50 bomen te willen gaan aanplanten om deze verzonnen catastrophe af te wenden. Uiteraard moet U hiervoor betalen en middels populaire lokkertjes als dj’s uit het stinkrijke Hilversum zult U rijp gemaakt worden, buiten de komende exorbitante energiebelastingverhogingen om, nogmaals in de buidel te tasten om een idee fixe in stand te houden.

Angst voor straling van Hoogspanning leidingen

Het kan alweer niet anders, maar door de huidige politiek van ‘prop ze maar als haringen in een ton’, wordt zo langzamerhand elke technische ingreep in dit land gezien en ondervonden als een bedreiging voor de leefbaarheid en gezondheid. Zo ook het vermoede effect van hoogspanningsleidingen op de gezondheid van de bevolking. Zo is een aantal jaren geleden een wetsvoorstel in de de 2e kamer aangenomen om huizen binnen een bepaalde afstand van hoogspanningsleidingen (en installaties) onbewoonbaar te verklaren en af te breken.
    Dit n.a.v. een vergunningsaanvraag van Tennet een ondergrondse leiding aan te leggen nabij het eindstation in Anna Paulowna. De wethouder Groot (het voormalige Christelijke CDA) geeft aan dat een gezondheidsonderzoek geen deel uitmaakt van de vergunningsaanvraag.
    Zo dat was het dan; geen gezondheidsonderzoek – nooit van gehoord!
    En dat terwijl huizen onder hoogspanningsleidingen niet meer bewoonbaar zijn? Is het voor Tennet soms de eerste keer dat ze een leidinkje aanleggen en impliceert die kwajongensopmerking van die  Groot dat Tennet geen beleid heeft op het gebied van gezondheidsschades door stroomvoerende hoogspanningsleidingen? En dat terwijl het probleem al wel in wetten vastgelegd en dus erkend is?
    Wat voor een beroerde club is dat Tennet dan wel niet? Nee, natuurlijk weet Tennet van het risico, en heeft Tennet daartoe interne voorschriften maar of die in overeenstemming zijn met wetten/gezondheidsrisico’s is de vraag. Men kan vermoeden dat, net als bij het hoogspanningsstation in ‘t Veld, dit algemeen bekende probleem bij zowel Tennet als de gemeente Hollands Kroon onder tafel gewerkt en verzwegen wordt en een botterik als ditmaal Groot heeft geen belang (JAS-archief: hoogspanningsstation ‘t Veld; met wethouder Lia Franken, ook al CDA) en te weinig capaciteiten om zoiets als effecten door hoogspanning op de gezondheid van de bevolking mede in het project te laten impliceren. En dat terwijl hij WEThouder is; begrijpt de man wel de bedoeling van zijn functie?
    En mocht Groot komen een onderzoek door een onafhankelijk bureau uit te laten voeren dan dient het onderzoek volledig buiten de gemeente om te gebeuren en laat dit onderzoek dan middels een notaris vastgelegd worden en laat het onderzoek zelf begeleid worden door een classificatie bureau als bijvoorbeeld Lloyd’s Register of Industrial services.
    Zo niet, dan heeft zo’n ‘onafhankelijk’ onderzoek totaal geen waarde.

Redactie JAS

Hoe moet het in de zeer nabije toekomst als we allemaal aan de warmtepomp en de elektrische auto moeten en we 3x zoveel stroom gaan gebruiken als nu het geval is?
    Zeker is dat de huidige elektra infrastructuur vervangen zal moeten worden door een veel zwaardere infrastructuur en wie gaat dat betalen? Juist u en ik draaien voor de tientallen miljarden op.