Plan voor datacenter CyrusOne op Agriport

• woensdag 7 november 2018
  • Categorie: , , , ,
  • Hollands Kroon - Middenmeer - Het Amerikaanse datacenterbedrijf CyrusOne wil als derde partij een datacentercampus ontwikkelen op bedrijventerrein Agriport AZ bij Middenmeer.

Mike Deutekom 7-11-2018

Naast de softwaregigant Microsoft en internetreus Google heeft CyrusOne het plan gelanceerd voor een datacentercampus op 33 hectare.

"Het verschil met Microsoft en Google is da CyrusOne een datacenter wil bouwen voor klanten en niet voor zichzelf. CyrusOne doet dit op meerdere plekken in de wereld en wil nu ook op Agriport gaan beginnen", zegt Jack Kranenburg, commercieel directeur van Agriport A7.

,,CyrusOne heeft een optie genomen op 33 hectare. Ze beginnen niet gelijk met de aanleg maar gaan op zoek naar klanten voor dat datacenter."

Het Amerikaanse bedrijf laat via een woordvoerder weten 'al naar gelang de vraag' de kavel te willen gebruiken voor een datacentercampus van 270 megawatt. "We zijn blij dat we deze strategische samenwerking met het Agriport-team kunnen aankondigen. We kunnen nu het grootste datacentercampus in Europa ontwikkelen voor onze hyperscale klanten. Dit unieke datacenter sluit aan op belangen van meerdere partijen en biedt CyrusOne de mogelijkheid op maat gemaakte ontwikkelingsprojecten te realiseren, op een kostenefficiënte manier", zegt Gary Wojtaszek, topman van CyrusOne. ,,We willen dit model elders ter wereld uitrollen en spreken al met andere potentiële partners."

Vergunningen

Microsoft bouwt al op 35 hectare op Agriport en Google heeft er het afgelopen jaar zeventig hectare gekocht. Google werkt nu aan de vereiste vergunningen van de gemeente Hollands Kroon en hoopt in 2019 met de bouw van de eerste fase van het eigen datacenter te beginnen.

Noordhollands Dagblad