Veel mis met positie arbeidsmigranten

• woensdag 17 oktober 2018
  • Medemblik - Wognum - Er is nog erg veel mis met de huisvesting en rechtspositie van arbeidsmigranten in Medemblik.
    Martin Menger 17-10-2018

Vooral de 'vage' belangen rond het al dan niet registreren van mensen bij de gemeente is een groot probleem.

Dat kregen de raadsleden vanuit de eigen gemeentelijke organisatie te horen tijdens een speciale vergadering. De plattelandsgemeente wil meer werk maken van een goede woon- en slaapplek voor de vele arbeidsmigranten.

Nu al is duidelijk dat verschillende instanties en betrokken bedrijven andere cijfers hanteren. De gemeente zelf heeft zich ten doel gesteld deze jaren er zeker duizend slaapplekken bij te maken.
    Ondernemers verwachten dat er zesduizend plekken nodig zijn.

Registratie

Ambtenaren van de afdelingen handhaving en burgerzaken vertelden de raadsleden dat er nogal wat schort aan de registratie van seizoenswerkers. En ook dat zorgt weer voor situaties van volstrekte willekeur. en soms zelfs uitbuiting. Zo werd een jonge Poolse moeder onlangs nog met haar jonge kinderen op straat gezet omdat ze zich wilde laten registreren bij de gemeente.

Noordhollands Dagblad