Havenregio's samen met Britten

• donderdag 18 oktober 2018
  • Categorie: , , , , ,
  • Den Helder - De havens van Den Helder, IJmuiden en Amsterdam gaan samenwerken met twee Britse-havengebieden.
    Arie Booy 18-10-2018

Samen vormen ze de Southern North Sea Energy Alliance.

De vier havenorganisaties liggen aan weerszijden van de Zuidelijke Noordzee. Aan de Britse kant gaat het om de regio Humber (Yorkshire) en East of England Energy Group. De vier gebieden hebben een sterke band met de offshore-industrie en willen door het bundelen van de krachten meer zien te bereiken. Hoe de samenwerking in het licht van de op handen zijnde Brexit uitpakt moet nog worden ervaren.

Meerwaarde

De directie van Port of Den Helder gelooft in de meerwaarde van het aanhalen van de banden met de Britse regio's. Daarnaast is een strategische keuze gemaakt om in eigen land meer met de Amsterdam-Noordzeekanaal regio op te trekken.

Directeur Jacoba Bolderheij: ,,Met Amsterdam en lJmuiden en de belangenclub AYOP zetten we in op meer samenwerking tussen de havens in onze provincie, om nieuwe (buitenlandse) investeerders in ieder geval naar de provincie Noord-Holland te trekken."

Port van Den Helder wil in de nieuwe organisatie voor de Zuidelijke Noordzee het bedrijfsleven aan beide zijden van de zee met elkaar in contact brengen.

Bolderheij: ,,Waardoor de kansen op nieuwe business worden vergroot en nieuwe partnerschappen tot stand kunnen komen."

Tijdens de Offshorebeurs zal een startdocument ondertekend worden.

Noordhollands Dagblad