Keek op de Week (wk.29) in Hollands Kroon met kandidaten, Breedband en........

Hollands Kroon - Dieptepunten in Hollands Kroon in week 29 van 2018 (15-22 juli).

1. Breedband definitief

Een aantal zakelijk belanghebbenden in het buitengebied (waar ligt dat?) die vermoedelijk hun hele leven al VVD stemden, hebben het voor elkaar gekregen om via hun stroman en ex- raadslid Op de Weegh met hulp van door de belastingbetaler opgebrachte subsidies, een welhaast technisch achterhaald breedband communicatie systeem in de bodem van Hollands Kroon aan te laten leggen. Stichting JAS is benieuwd naar de tarieven van de ‘abonnementen’ en waar deze tarieven op gebaseerd zijn en of de subsidies geheel, gedeeltelijk of helemaal niet terugbetaald moeten worden; m.a.w. heeft de staat/provincie/gemeente bijgedragen in de financiën van deze, zoals het genoemd wordt, coöperatie.

In een coöperatie zijn immers de leden verantwoordelijk voor al het reilen en zeilen van de club en hebben daar stemrecht over. Tekorten worden opgebracht door de leden en winsten vloeien terug naar de leden. Gaat de coöperatie straks winst maken met de hulp van belasting subsidiegelden en steken zij dan die winst in eigen zak? Nog een vraagje: Ook bij een coöperatie geldt dat leden moeten hebben ingestemd met de aanstelling van directeur Op de Weegh (VVD) en mede-directeur mevrouw de Lange (VVD) en hebben zij ingestemd met hun salariëring? Zo niet dan is dit geen coöperatie maar een belangenclub en zou ook fiscaal anders aangepakt moeten worden.

2. 17 kandidaten nieuwe burgemeester

Nadat de gemeenteraad een profielschets in elkaar gefröbeld heeft en Remkes uiteindelijk een krabbel onder een definitief papiertje gezet heeft, waar overigens mee aangetoond is dat de gemeenteraad uitsluitend een klapmachine is en geen uitdrukking van een democratisch instituut, komt als een klap op de vuurpijl de mededeling van Remkes dat Nawijn tot 12 februari aan blijft. Hadden wij gehoopt dat Nawijn over ruim maand op zou krassen en tot het verleden zou gaan behoren, niets is minder waar want de gehele gemeenteraad/fractieleiders stemden ermee in dat hij zou blijven tot de aanstelling van de nieuwe op 12 feb. 2019.

Natuurlijk is Nawijn ongeschikt voor een burgemeesterschap, dat heeft hij al die jaren ruimschoots bewezen, maar dat zo’n man nog een half jaartje eraan mag plakken tekent de lamlendigheid, naïviteit en eigenbelang van de (plaatselijke) politiek. Uiteindelijk is hij weggestuurd maar hield de eer aan zichzelf door te komen met de smoesje dat hij niet langer wil. Hierdoor kon Remkes er nog een half jaar aan vast plakken om te zoeken naar een ‘geschikte’ VVD burgemeester. Deze nieuwe burgemeester wordt een modelburgemeester want is volgens de profielschets (de door Remkes goedgekeurde dan) het volledige tegenbeeld van wat Nawijn gepresteerd heeft. Overigens, als je zo’n profielschets goedkeurt, hoe kun je het dan in je botte kop halen om de huidige burgemeester, die daaraan totaal niet voldoet, te laten zitten? VVD politiek ten voeten uit?!

De profielschets voorziet in een energieke burgemeester die strateeg is en ambassadeur, die samenwerking stimuleert, soepel contacten legt en zichtbaar is voor de bevolking. De nieuwkomer staat pal voor ‘integriteit’, moet in Hollands Kroon gaan wonen en is goed in crisiscommunicatie. Hij mag zelfs geen strafblad hebben; alsof dat voorheen wel mocht Remkes?! Kortom, deze profielschets uit het sprookjesboek is niets anders dan oude wijn in nieuwe zakken en als de man uit VVD kringen moet komen een onmogelijkheid; immers de zooi in Hollands Kroon wordt door het bestuur in zijn totaliteit veroorzaakt en niet alleen door een vent met een ketting om zijn nek. De hand in eigen boezem steken is helaas te moeilijk voor hen.

3. De ompoling van Kreileroord

De kwestie van de opoffering van Kreileroord om aan de woonruimtevraag voor gastarbeiders te voldoen lijkt weer sterk op de zoveelste samenzwering tussen de ‘ons kent ons' bestuurders en ondernemers’ waarbij het zoeken naar woonplek zo lang mogelijk niet in de openbaarheid gebracht wordt om tenslotte, nadat de plannen definitief geworden zijn, een woongemeenschap als Kreileroord wat toch maar ver weg ligt, daarmee te overvallen c.q. te confronteren. M.a.w. de beslissing is genomen en nu maar zien hoe ver het bestuur daarmee komt.

Is de gemeenteraad erover ingelicht of zwijgt die zoals gewoonlijk, wanneer het om de belangen van ondernemers gaat? Laat Kreileroord op zijn hoede zijn; er wordt in Hollands Kroon altijd grof ingezet en de coalitie in de gemeenteraad bestaat uit VVD + Senioren (=1 pot nat) en het CDA en het zijn juist deze partijen die weinig op hebben met de bevolking. Typisch een klusje voor Nawijn in zijn periode als waarnemend burgemeester om deze truc uit te halen zodat straks, als Nawijn opgekrast is, niemand meer blaam treft en de VVD maar vooral het CDA, waarvoor de volgende frase specifiek bedoeld is, hun handen in onschuld kunnen wassen.

Redactie JAS

Sam Kooy zei

Punt 2: de raadsleden zijn sukkels, Natuurlijk: tegen Remkes doe je je mond niet open. Zeg je niet: "NEE". Ongelooflijke schijters zijn het. Dus jullie zwijgen is een "JA" voor Nawijn. De grootste gek in dit land zal dit niet kunnen geloven !

Zorro zei

En dan dat geslijm als ze het woord krijgen; dank u voorzitter. Nom de Dieu; ze hebben er recht op het woord te voeren, daar hoef je niet voor te bedanken. Wakker worden sukkels; het is lang geleden dat het 1850 was.