’Saaiheid vergaderingen Hollands Kroon door raadsleden’

• donderdag 15 maart 2018
  • ,,Mevrouw Vlietstra, die saaiheid in de gemeenteraad, ligt dat aan u?’’, vraagt gespreksleider Felix Meurders aan D66-lijsttrekker Liesbeth Vlietstra.
    Mike Deutekom 14-3-2018
    ,,Ja klopt, je wordt wat ouder en minder scherp’’, geeft ze direct een eerlijk antwoord.
    Vooral dankzij een nog altijd messcherpe Meurders (71) keek en luisterde een bomvolle theaterzaal in de Cultuurschuur in Wieringerwerf gisteravond naar een drietal vermakelijke debatten met de lijsttrekkers in Hollands Kroon.
    Waarbij de vragen uit het publiek - of de scherpe opmerkingen van presentator Meurders (Spijkers met Koppen, Kassa) - veelal voor de grootste hoofdbrekens zorgden bij de politici.

Woningnood

Zo begonnen Johan Paul de Groot (ChristenUnie), Theo Groot (CDA) en Jip Pankras (Senioren Hollands Kroon) hun debat over de achterblijvende sociale woningbouw in de gemeente. ,,De woningbouwvereniging heeft te weinig zicht op de woningnood in de gemeente. En Hollands Kroon mag de woningbouwvereniging wel wat meer achter de broek zitten’’, zei De Groot met name in de richting van CDA-wethouder Groot, die zich moest verdedigen voor het beleid van de afgelopen vier jaar. ,,We hebben prestatieafspraken gemaakt met de woningbouwvereniging en die zijn door de gemeenteraad goedgekeurd’’, kaatste Groot de bal terug. Pankras stelde dat het provinciale beleid, waarbij Hollands Kroon als krimpgemeente is bestempeld, debet was aan het tekort.
    Het drietal kreeg daarna vragen uit het publiek over het beoogde motorcrossterrein aan de Groetweg in de Wieringermeer. Groot en Pankras stelden dat de milieueffectrapportage, waarmee de gemeenteraad onlangs heeft ingestemd, duidelijkheid moet bieden. De ChristenUnie vindt dat deze stap al niet meer genomen had moeten worden omdat er meer decibellen worden verwacht dan de raad eerder had afgesproken.
    Vlietstra, Peter Couwenhoven (Lada) en Dorien Sijbenga (Anders) debatteerden over de stelling dat ’de raadsvergaderingen van ontstellende saaiheid zijn’. Alle drie willen meer betrokkenheid van inwoners bij de raad, onder meer door meer en duidelijkere ’beeldvormende vergaderingen’ over onderwerpen.
    VVD, PvdA en Groenlinks debatteerden bij het sluiten van deze krant over wie er in de gemeente ’in control’ is in de gemeente: de raad, B en W of de ambtenaren.
    Noordhollands Dagblad

Geweldig die debatten. Zou het ook maar iets hebben uitgehaald?
    Nee, natuurlijk niet maar het domme volk wil zich nou eenmaal graag in de luren laten leggen.

Inderdaad, oersaai. Pankras verschuilt zich achter provinciaal beleid, lekker gemakkelijk maar als Gemeente kan je toch wel op de trommel slaan! Dat doet SHK dus ook niet?

De motorcrossbaan, dat had op deze plek allang van de baan moeten zijn. Een mooie natuur plek als dit is hier niet geschikt voor, beter op een bedrijven terrein. De M.E.R. had niet eens gehoeven als de raad zich aan zijn woord en belofte had gehouden. Natuur maak je niet kapot en geluid overlast doe je niet bij je naaste buren!!!

Mevr.Vlietstra van D66 wilde toch met enkel elektro motortjes crossen? Prima idee,want dan hoeven ze de toegang ook niet meer te openen.Misschien kunnen ze er dan wel een stieren vecht arena van maken met stieren van boeren uit de wijde omgeving.Dat past wel in het straatje van de crossers. Dan blijft het toch een natuurlijke hobby,met natuurlijk lawaai.Daar zijn geen Desie Bels voor geschreven in de MER.