Doek dekt asbest af

• woensdag 21 februari 2018
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - Van Ewijcksluis - Hollands Kroon kiest in Van Ewijcksluis voor goedkoopste oplossing.
    Ed Dekker 21-2-2018

Saneringsbedriif Van der Bel uit Middenmeer heeft asbesthoudende grond weggehaald in Van Ewijcksluis.

Op Binnenhaven 4 is driehonderd kuub vervuilde grond van 1700 vierkanter meter verwijderd, meldt Bart van Horick van Van der Bel. Verontreiniging dieper in de grond blijft zitten.Dat is afgedekt. Het terrein is eigendom van de gemeente.

Janny van der Ham (70) pacht het terrein. Zij woont aan de Binnenhaven. Een loods op het terrein is haar eigendom. ,,Al veertien jaar ben ik bezig met een afdoende oplossing van de verontreiniging. De aanpak van nu is half werk. Hier word ik moedeloos van. De loods wil ik verkopen. Maar zo lukt dat nooit."

Het volledig afgraven van het vervuilde terrein is de gemeente te duur. Dat kost ruim vier ton. Het af- schrapen van de bovenste laag van maximaal dertig centimeter vergt 45.000 euro, inclusief het aanbrengen van scheidingsdoek en vierhonderd kuub schone grond als afdeklaag.

Volgens wethouder Theo Groot bestaat het risico dat de grond later alsnog helemaal moet worden gesaneerd. De goedkoopste optie noemt hij 'nu de beste optie', zo liet hij de raad weten. Puin en asbesthoudend materiaal van een rusthuis zijn hier jaren geleden gestort. Eerdere plannen voor sanering zijn op niets uitgelopen. De aanleg van de afdeklaag is gisteren voltooid.

Groenlinks heeft het college van b en w vragen gesteld over de sanering. De partij is verbaasd. dat extra beschermende maatregelen ontbraken bij de werkzaamheden. Volgens Van der Bel waren die niet nodig. Van Horick: ,,Vanwege de vochtigheid was er geen gevaar. Elke twee uur hebben we gemeten."

Noordhollands Dagblad

Dus de gemeente geeft €45.000,00 uit voor een sanering die geen sanering is, maar een lapmiddel.
    Vervuilde grond mag niet worden verkocht dus hoe wil de Gemeente als eigenaar ooit die grond verkopen? Dhr.Wokke een projectontwikkelaar aast ook op die grond om zogenaamd recreatiewoningen neer te zetten, dat is ook het geval met de grond van coöperatie ZAP. De grond van ZAP is vervuild met o.a. kwik, dus hoe willen ze ooit recreatiebungalows neerzetten zonder schoon grond verklaring? Het totale gebied saneren zal miljoenen gaan kosten, de gemeente als vervuiler draait op voor de saneringskosten van de met asbest vervuild grond en ZAP draait op voor de met kwik vervuilde grond. Ongetwijfeld zal wethouder Groot, als vriend van ZAP, een uitvlucht verzinnen om de bevolking op te laten draaien voor de door ZAP vervuilde grond, tenminste als ZAP werkelijk de ouwe vervuilde troep wil verkopen en dat is nog maar de vraag want uitbreiden ten koste van mens, dier en natuur is vele malen goedkoper.

Afdekdoek was eerst niet nodig ? Na vragen in eens wel ? Toch gevaar voor de omgeving ? Het was toch noodzaak en gevaarlijk anders geef je niet twee maal 45.000 euro uit en het is ook nog acuut ?
    In Van Ewijcksluis is een gedeelte van de oppervlakte die vervuild is met asbest geschoond, maar slechts de bovenlaag: Hoppa de kosten maar liefst 45.000 euro. De vervuiler zou toch betalen? Dat zijn niet de inwoners Van Ewijcksluis of Hollands Kroon. Wat moeten de inwoners en helemaal Van Ewijcksluis nu nog geloven wat zich nu weer afspeelt op het omstreden ZAP terrein.
    Dit verhaal is nog lang niet uit de wereld, omdat Hollands Kroon het zo goed geregeld heeft ?
    Als Hollands Kroon de grond later wil verkopen met verplichte schone grondverklaring, moet die zelfde grond weer voor de zoveelste keer worden afgegraven op kosten op HK . Maar dan nog een meter dieper en nog veel meer kosten. Nu twee maal extra kosten van 45.000?? Herhaling van zetten en waarom niet meteen goed doen? Pas echt regeren en verdienen is vooruitzien! De aannemer vaart er natuurlijk wel bij.
    Groen Links heeft het er maar druk mee en terecht, want het gaat om gezondheid en een risico factor. Want de andere politieke partijen zijn veel te naïef en geloven het verhaal van CDA-er Theo Groot helemaal en worden weder maal weer voor de gek gehouden. Word zeker vervolgt door deze handeling en ik denk dat de inwoners Van Ewijcksluis het hier ook niet bij laten zitten.