Miljoen extra in Hollands Kroon voor ICT

• dinsdag 24 oktober 2017
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - De gemeente Hollands Kroon moet volgend jaar ruim 1,1 miljoen euro extra uitrekken voor ICT-projecten.
    Mike Deutekom

Dat bedrag komt bovenop het al beschikbare budget van 2,9 miljoen euro. Ook in de jaren tot 2021 is er naar verwachting jaarlijks meer geld nodig.
    Wethouder Theo Meskers (VVD) legt uit dat het om een door het Rijk opgelegde maatregel gaat. ,,Niet alleen de gemeente Hollands Kroon, maar alle gemeenten in Nederland hebben hier mee te maken.
    Er wordt steeds meer digitaal gedaan en dat moet veilig gebeuren, vindt ook het Rijk. Bijvoorbeeld door de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Er is zelfs aandacht voor in het regeerakkoord.’’

Cloud

Om ’gaten’ in de computersystemen van de overheid te dichten is extra geld nodig.
    ,,Dat geld wordt gebruik voor onder meer de aanschaf van aanvullende software, ter beveiliging van het systeem en de cloud waarin we werken. Die investering in veiligheid wordt ook door het Rijk gefinancierd’’, legt Meskers uit. ,,Het is niet zodat we dit extra geld als gemeente ergens moeten gaan vinden.’’
    Het college van burgemeester en wethouders van Hollands Kroon heeft besloten de ICT-investeringen als bestuursopdracht aan de gemeenteraad aan te bieden. Dit nadat er tot tweemaal toe al overschrijdingen van het budget zijn geweest en zowel raad als college daarmee werden verrast.
    Meskers: ,,Dat was voor de raad en voor ons als college een zeer onplezierige verrassing. En onaanvaardbaar. Daarom willen we op deze manier vinger aan de pols houden.’’

Deskundigen

Naast extra software moeten de gemeenten straks ook een Chief Information Security Officer (CISO) en een Data Protection officer (DPO) in dienst hebben. In het Nederlands zijn het computer- en softwaredeskundigen die moeten toezien op de veiligheid van de gegevens in - en de beveiliging van - de gemeentelijke systemen.
    ,,Je begrijpt dat dat ervaren mensen moeten zijn in de ICT’’, zegt de wethouder. ,,Maar het kan lastig zijn om de juiste personen te vinden, aangezien alle gemeenten daar nu naar op zoek zijn.’’

Grote vraag

Het ambtenarenblad Binnenlands Bestuur meldt nu al dat de vraag naar ICT-ambtenaren ’ongekend’ is.

Noordhollands Dagblad

Sam Kooy zei

Meskers moet "Officers" hebben. Veel woordgebruik om de raadsleden alsnog op het juiste been te zetten en zijn gelijk te halen in de achterliggende onverkwikkelijke financiele janboel. Veel gelijkenis met het Amerikaanse leger onder de bezielende leiding van zijn gelijke met de naam Trump.

Kapitein Rob. zei

Typisch weer een geval van achter de feiten aanlopen en je eruit lullen van de VVD verrader Meskers. Droevig typje en niet eens geschikt als dekzwabber