Besparen miljoen nog ver weg

• zaterdag 10 juni 2017
  • Hollands Kroon -  Anna Paulowna - COWWI alleen strop Hollands Kroon

Mike Deutekom m.deutekom@hollandmediacombinatie.nl

_________________________________________________________

De gemeenteraad van Hollands Kroon gaat op dinsdag 20 juni praten over de jaarrekening 2016. Dat financiĆ«le verslag leek er aanvankelijk heel positief uit te zien, maar vlak voor de geplande behandeling op 1 juni kwamen er lijken uit de kast.
    _________________________________________________________

Twee gemeenten nemen deel in een gezamenlijke Centrale Ondersteuning Wijkteams, Werk en Inkomen (COWWI). Die club gaat voor Hollands Kroon en Schagen samen onder meer mensen met een uitkering en jeugdzorgvraag ondersteunen en begeleiden. Maar Hollands Kroon is niet tevreden. Na twee jaar trekt de gemeente de stekker uit de samenwerking. De scheiding en ontmanteling kost 2,2 miljoen euro. Per gemeente. Geld dat Hollands Kroon volgens verantwoordelijk wethouder Mary van Gent terug gaat verdienen. Want, zo stelt de wethouder eind vorig jaar, de beoogde marktpartij kan het een stuk goedkoper. Van Gent verwacht jaarlijks een miljoen euro te kunnen besparen, mede door te werken met zelfsturend personeel en korte lijnen met zorgaannemer Incluzio.

Opportunisme

De politiek in Schagen klappert met de oren van verbazing. Nadat de eerste woede om de boedelscheiding (en bijkomende kosten) iets is afgezakt, spreekt men in Schagen van 'bestuurlijk opportunisme' bij de buren in Hollands Kroon. "Je tuigt een organisatie als het COWWI niet op om er na een kleine twee jaar al de stekker uit te trekken. Dat moet je de kans geven", zegt Friso Teerink van de Schager raadsfractie Duurzaam Natuurlijk Alternatief (DNA).

Hollands Kroon luistert daar echter niet naar en het COWWI wordt per 1 april van dit jaar ten grave gedragen. Hollands Kroon wil het zelf doen, daar waar Schagen, samen met Den Helder en Texel, gezamenlijk zorg en dergelijke inkoopt.

Dan wordt de jaarrekening 2016 gepresenteerd. Hollands Kroon heeft ruim 580.000 euro over. Zo lijkt het. Want vlak voor de raadsvergadering van 1 juni komt de accountant met aanvullende cijfers. Het overschot slaat om in een min van ruim twee ton. Dit omdat er nog een naheffing van negen ton aan rekeningen van jeugdzorgverleners die nog niet in de administratie waren opgenomen.

Volgens financieel wethouder Theo Meskers van Hollands Kroon komt dat door de gebrekkige boekhouding van het opgeheven COWWI.

Scherp

Maar opvallend genoeg heeft Schagen er geen last van. "We hebben de vinger aan de pols gehouden", zegt burgemeester Marjan van Kampen. "Het is voor ons ook geen dagelijks werk, maar juist in dit geval zijn we er heel scherp op geweest. Als er bijvoorbeeld meer jeugdzorg werd gebruikt, dan werd er bijgestuurd".

In een memo aan de gemeenteraad zegt het college van Hollands Kroon dat ze niet weet waardoor er zo'n groot verschil zit tussen de jeugdzorgkosten van 2015 en 2016. Ook is nog niet duidelijk hoe de situatie zich dit jaar ontwikkelt.

Wel lijkt dat miljoen dat jaarlijks zou worden bespaard door het als Hollands Kroon zelf te gaan doen, dit jaar nog ver weg.

Noordhollands Dagblad