Robbenplaat in beeld voor verplaatsing bedrijf ZAP uit Van Ewijcksluis

• vrijdag 3 februari 2017
  • Categorie: , , ,
  • Hollands Kroon - VAN EWIJCKSLUIS - De provincie ziet bedrijventerrein Robbenplaat in Wieringerwerf als locatie voor coöperatie ZAP. Gedeputeerde Staten noemen dit alternatief in een brief aan de gemeente.

Door Ed Dekker - 3-2-2017,

H
    et bedrijf heeft vergunning voor uitbreiding op de huidige plek in Van Ewijcksluis, maar verhuist het liefst naar de Kerkweg in Anna Paulowna. Omwonenden dringen aan op verplaatsing. GS hebben ’grote bezwaren’ tegen nieuwbouw in het landelijk gebied. Vooral omdat het beoogde perceel aan de Kerkweg ligt in een aardkundig monument.
    De provincie noemt ook bedrijventerrein Kruiswijk in Anna Paulowna als alternatief. ZAP heeft deze plek al eerder afgewezen. ,,Kruiswijk ligt te ver af van onze meeste klanten”, herhaalt directeur Gerard de Geus.
    Hollands Kroon maakt zich sterk voor vestiging aan de Kerkweg. B en W verzoeken de provincie deze plek toe te staan, zo blijkt uit een vrijdag verstuurde brief. Volgens wethouder Theo Groot, gevraagd om een toelichting, ziet ZAP niets in verhuizing naar een bedrijventerrein.
    Bespreekbaar
    Robbenplaat is echter wel bespreekbaar, stelde directeur De Geus vrijdagmiddag. ,,We hebben nooit goed naar deze locatie gekeken. Veel hangt af van financiële mogelijkheden.”
    De coöperatie telt 35 leden. Bijna een derde van hen zit volgens De Geus in de Wieringermeer. ZAP wil voor 1 maart duidelijkheid over verplaatsing. De Geus: ,,Anders bouwen wij op de huidige plek.”
    Bijna alle fracties in Provinciale Staten dringen aan op verhuizing naar de Kerkweg. Zij tillen niet zwaar aan de status van aardkundig monument, aldus SP-statenlid Marnix Bruggeman. Dit geluid klinkt ook in de gemeenteraad, volgens raadsleden Peter Couwenhoven (Lada) en Jan Eichhorn (GroenLinks).

Noordhollands Dagblad

P.v.d.Munnik zei

Merkwaardig dat wethouder Groot zegt dat ZAP niets ziet in andere industrieterreinen en dat directeur de Geus van ZAP zegt dat Robbenplaat een optie zou kunnen zijn( natuurlijk afhankelijk van de verhuissubsidie), dus een van de 2 moet een jokkebrok zijn.
    Een kritische verslaggever had de wethouder er naar gevraagd en dan meteen gevraagd waarom hij voorafgaand aan de Raadsvergadering van 20 december, ZAP nog snel even een bouwvergunning verleende ondanks dat die op een groot aantal punten in strijd is met het Bestemmingsplan en ondanks dat wethouder Groot wist dat het onderwerp ZAP die avond ter sprake zou komen.

In de "Nota van Inspraak" van 2012/2013 behorend bij het bestemmingsplan heeft de gemeente tot 5x aan toe op vragen schriftelijk geantwoord dat ZAP niet zou mogen uitbreiden. We zijn nu 4 jaar verder en al die gedane beloftes aan een aantal bewoners van de gemeente kunnen de prullenbak in. Behoorlijk bestuur wethouder Groot, misleiding?

"Hollands Kroon maakt zich sterk voor vestiging aan de Kerkweg".
    De vraag is waarom het college zoveel waarde hecht aan vestiging aan de Kerkweg terwijl het de bedoeling van diezelfde gemeente is dat dergelijke overlast gevende bedrijven naar Kruiswijk 3 verhuizen, daar is Kruiswijk 3 ook voor ontwikkeld. Heeft wethouder Groot soms persoonlijke belangen bij ZAP?

"Kruiswijk ligt te ver af van onze meeste klanten”, herhaalt directeur Gerard de Geus."
    De klanten van ZAP komen uit heel Oost-, Midden- en Zuid Europa, denkt de Geus nu serieus dat het voor die klanten uitmaakt of ze bij het veel beter bereikbare Kruiswijk 3 al of niet na een reis van duizenden kilometers, 4 hele kilometers verder moeten rijden?

Het is natuurlijk mogelijk dat Theo Groot, zelf agrariër, de belangen van ZAP belangrijker acht als de belangen van de gemeente zelf(ivm. vasthouden aan de veel goedkopere oplossing op de Kerkweg) en die van natuur en omwonenden.
    Hij heeft dan een dubbele pet op en dat is als wethouder natuurlijk uitgesloten. Verwacht mag worden dat er door de raad kritische vragen aan deze wethouder gesteld gaan worden.