Joden met eigen plan voor Joods Werkdorp in Slootdorp

• woensdag 7 december 2016
  • Hollands Kroon - SLOOTDORP - De joodse gemeenschap in Noord-Holland Noord maakt zich sterk voor een museum met een eigen herdenkingsplek in het voormalig Joods Werkdorp in Slootdorp. Een mogelijk volgende stap is aankoop van het complex aan de Nieuwesluizerweg.

Door Ed Dekker - 7-12-2016,

E
    en groep van zes joden is bezig met de oprichting van de Stichting Behoud Joods Werkdorp. Een van hen is rabbijn Simon Bornstein van de Alkmaarse Synagoge. Zo’n driehonderd joden vormen de gemeenschap in Noord-Holland Noord.
    De stichting in oprichting houdt woensdag 14 december in Slootdorp een informatiebijeenkomst. Initiatieven om de geschiedenis van het Joods Werkdorp hoe dan ook levend te houden, worden dan besproken.
    Monumentale status
    De stichting komt voort uit een werkgroep die verontruste joden hebben opgericht, aldus Bornstein. De joden zijn in actie gekomen vanwege het plan van eigenaar Joep Karel om 280 buitenlandse seizoenarbeiders te huisvesten op het terrein. „We vrezen dat het complex dan zijn monumentale status verliest”, zegt rabbijn Bornstein.
    Op de bijeenkomst volgende week tast de stichting ook de financiële mogelijkheden af. Bornstein: „Wij willen onder meer fondsen aanschrijven voor subsidies. Rond 4 mei waren er voorheen herdenkingsbijeenkomsten in het Joods Werkdorp. Die willen we in ere herstellen.” Met eigenaar Karel is alleen nog een oriënterend gesprek geweest.
    Goedkeuring
    Karel wil zijn plan doorzetten. Hij wacht al enkele maanden op goedkeuring van de provincie om het project verder uit te werken. „Het duurt maar en het duurt maar. Eind deze week hoop ik er meer over te horen”, reageerde hij gisteren.
    Bij groen licht van de provincie is Karel bereid te overleggen met de nieuwe stichting. „Een deel van het gebouw wil ik een museale functie geven. Hopelijk kunnen we iets voor elkaar betekenen. Ik moet zekerheid hebben over een verantwoorde exploitatie van het gebouw.”
    Als de provincie geen toestemming geeft, wordt volgens eigenaar Karel ’alles anders’. „Dan moet ik verder gaan nadenken. Dit complex kocht ik negen jaar geleden. Het begint er niet uit te zien. Er móet iets gebeuren.”

Noordhollands Dagblad