Hoe kon samenwerking mislukken?

• woensdag 21 december 2016
  •                                                       Onderzoek naar duur COWWI.

Hollands Kroon - Wognum - De gemeenteraad van Hollands Kroon wil dat er een onafhankelijk onderzoek komt naar het stranden van het COWWI (Centrale Ondersteuning Wijkteams, Werk en Inkomen).

Mike Deutekom  m.deutekom@hollandmediacombinatie.n1

Het ontmantelen van deze samenwerking kost Hollands Kroon en Schagen, de beide partners in het project, elk 2,2 miljoen euro. De raad van Hollands Kroon wil dat - liefst samen met de gemeente Schagen onafhankelijk wordt onderzocht hoe het bestuurlijk zo mis kon gaan de afgelopen paar jaar.

Nadat de goed functionerende Intergemeentelijke Sociale Dienst (ISD) Kop van Noord-Holland in 2014 werd stopgezet, ging het mis. De ISD behoorde bij de top io van sociale diensten van Nederland, maar moest van het Rijk worden aangepast. „Het opheffen van de ISD volgt uit de opdracht van de regering om met Schagen, Den Helder en Texel samen te gaan werken in
    het sociale domein", legde scheidend PvdA-fractievoorzitter Fijko van der Laan uit. Van der Laan nam gisteravond afscheid van de gemeenteraad. „Het ging daarbij om het gezamenlijk administratief afhandelen van de zorgvraag. Maar ergens in die gemankeerde samenwerking ging het mis", aldus Van der Laan.

Het ISD werd vervangen door het Regioltaal Administratie- en Kennis Centrum (RAKC), dat de wijkteams in de gemeenten moest gaan ondersteunen. Maar Den Helder en Texel lagen dwars. Beide gemeenten wilden niet mee in de regionale samenwerking. Het RAKC ging niet door en werd vervangen door het COWWI, waaraan alleen Hollands Kroon en Schagen deelnamen.
    Met een teleurstellend resultaat. Alle raadsfracties vinden dat het COWWI te veel overheadkosten met zich meebracht, slecht informatie verstrekte en vooral te duur was. Hollands Kroon verwacht het straks zelf veel goedkoper te gaan doen. De meerderheid van de raad ging dan ook akkoord met de beëindiging van het COWWI.

Noordhollands Dagblad

Odin zei

Ha, ha - onafhankelijk; dat zou het eerste onderzoek (na dat van Bureau Greep ruim 10 jaar geleden toen geadviseerd werd alle ambtenaren te ontslaan en opnieuw met verse te beginnen) zijn dat zonder bemoeienis van het gemeentelijk etablishment -B&W, de raad en ambtenaren tot stand komt. Nee hoor, wij hebben zelfsturende teams en die maken geen fouten - als er problemen zijn is dat de schuld van de burgers. Klaar!