’Uitbreidingsplan ZAP tast aantrekkelijkheid Van Ewijcksluis blijvend aan’

• dinsdag 15 november 2016
  • Categorie: , , ,
  • Hollands Kroon - VAN EWIJCKSLUIS - Uitbreiding van coöperatie ZAP in Van Ewijcksluis, door nieuwbouw van twee loodsen aan de Binnenhaven, tast het woongenot en de aantrekkelijkheid van het dorp blijvend aan.

Door Martijn Gijsbertsen - 14-11-2016,
    at stelt PvdA-raadslid Sylvia Buczynski.

Pootgoedtelers

Zij wil van burgemeester en wethouders van Hollands Kroon weten of zij ’alles op alles’ hebben gezet om de zaaizaad- en pootgoedtelersvereniging en provincie op andere gedachten te brengen.

Overlast

Volgens Buczynski is de groei van 1900 vierkante meter onwenselijk vanwege de bestaande en verwachte extra (verkeers)overlast voor omwonenden.
    ,,Wij hebben als PvdA begrip voor de behoefte aan uitbreiding van ZAP, maar zijn van mening dat zo’n bedrijf niet thuishoort in een dorpskern’’, aldus het raadslid.
    Grote loodsen en een damwand langs het Oude Veer (nodig om oeverafkalving te voorkomen) dragen volgens haar niet bij aan een prettige leefomgeving.

Vrachtwagenverkeer

Bovendien zal het vrachtwagenverkeer van en naar het bedrijf niet verminderen en neemt de belasting van de wegen niet af.
    In de ogen van Buczynski moet het algemeen belang in de kwestie boven het bedrijfsbelang van ZAP worden gesteld.
    Zij wil weten waarom de gemeente vergunning wil verlenen voor het plan.

Locatiekeuze

Verder vraagt zij zich af welke acties het college heeft ondernomen om tot een andere locatiekeuze, bijvoorbeeld bedrijventerrein Kruiswijk in Anna Paulowna, te komen.
    Eerder hebben de fracties van SP, Ouderenpartij Noord-Holland en PvdA in Provinciale Staten vragen gesteld over de uitbreidingsplannen van ZAP in Van Ewijcksluis.
    De zaaizaad- en pootgoedtelersvereniging is al ruim tien jaar bezig haar groeiambities te verwezenlijken en heeft daarvoor al grond aan de Kerkweg in eigendom. Daar mag ZAP van de provincie niet naartoe.

Ligging

Vanwege de decentrale ligging ziet het bedrijf Kruiswijk zelf niet zitten.
    Eerder wees de provincie, die nu een gemeentelijke bestemmingswijziging voor de Binnenhaven moet goedkeuren, in 2009 en 2011 nieuwbouwplannen op het ZAP-terrein af.
    Noordhollands Dagblad

P.v.d.Munnik zei

In 2011 besliste de gemeente dat ZAP niet mocht uitbreiden na zienswijzen van de Waddenvereniging, Milieufederatie en Landschap N-H. De te bouwen loodsen in die plannen waren een stuk kleiner, maar dacht ZAP, we hebben nu de steun van het college en wethouder Groot dus we vergroten de bouwplannen en om dat te kunnen realiseren slaan ze gewoon een stalen damwand in de Ecologische Hoofdstructuur.
    Bovendien voldoet ZAP al jaren niet aan het bestemmingsplan en om dat te omzeilen heeft de Gemeente gesteld dat ZAP onder het Overgangsrecht is gevallen. Helaas voor ZAP en Gemeente staat de wet niet toe dat een bedrijf vallend onder het Overgangsrecht mag uitbreiden, dit betreft zowel de bebouwing als de werkzaamheden. Niemand gaat een loods bouwen van 2000 mtr. als je als bedrijf je werkzaamheden niet gaat uitbreiden.
    De leden van het College zijn het allang met elkaar eens, er zal ook wel een deal met de Provincie zijn gesloten dus de burgers staan weer in de kou. Na het indienen van Zienswijze zal het college concluderen dat de Zienswijze "niet ontvankelijk wordt verklaard". Het gevolg is dat de burger slechts een gang naar de rechtbank rest.
    Zo werkt het in Hollands Kroon.