Kwestie ’zure gekken’ in Wieringerwerf duurt al vier jaar en kost fortuin

• maandag 7 november 2016
  • Hollands Kroon - WIERINGERWERF - De kwestie ’zure gekken’ duurt al vier jaar en kost de samenleving inmiddels direct en indirect kapitalen. Al zeker twintig keer is in de slepende burenruzie in Wieringerwerf de gang naar de rechtbank gemaakt.

Door Ed Dekker - 7-11-2016

D
    e zaak loopt hoog op. Er zijn nu twee nieuwe aangiftes bij de politie. Een kort geding is in voorbereiding. Achter de omstreden opmerking van burgemeester Jaap Nawijn van Hollands Kroon na een raadsvergadering gaat een lokaal drama tussen twee buren in Wieringerwerf schuil.
    Het conflict over een pad ontstond in 2012 en leidde al tot diverse eerdere aangiftes, rechtszaken en andere procedures. Daarbij is ook de gemeente betrokken.
    Met zijn opmerking doelde Nawijn op de familie Lombaard. Die heeft maandag aangifte tegen hem gedaan wegens smaad. Tégen Lombaard heeft de familie Bleijerveld zaterdag aangifte gedaan, eveneens wegens smaad. Bleijerveld kondigt ook een nieuwe rechtszaak om het pad aan.
    Handhaving
    Meer dan tien keer heeft de ene familie eerder aangifte gedaan tegen de andere familie. Ook zijn bij de gemeente Hollands Kroon al vele handhavingsverzoeken (om op te treden tegen vermeende illegale praktijken) en Wob-verzoeken (beroep op Wet openbaarheid van bestuur) ingediend.
    Met twee nieuwe aangiftes en dreiging van een kort geding gaat het conflict een volgend hoofdstuk in. Waar het allemaal om begon: eigendom en gebruik van een pad tussen de beide adressen.
    Over hun strijd tegen de familie Bleijerveld schreven Ronald en Ria Lombaard eind oktober uitgebreid op www.demeerpeen.nl. Voor Helmert en Monique Bleijerveld was dat verhaal reden om zaterdag aangifte te doen wegens smaad, tegen hun naaste buren. Zo stapelen de aangiftes zich op.
    Vervalsing
    Beschuldigingen zijn niet mals. Vervalsing van documenten, bedreiging, mishandeling, dat werk. Met keer op keer nieuwe ontwikkelingen lijkt er in de afhandeling van de aangiften weinig schot te zitten.
    De familie Lombaard richt haar pijlen ook op de gemeente. Zij vindt dat Hollands Kroon niet volgens de regels handelt. Het gaat daarbij ook op een extra verdieping op het pand van de buren. Juridisch lijkt de strijd steeds complexer te worden. Nu en dan wordt gewapperd met fikse dwangsommen.
    Gerechtshof
    Sommige procedures zijn uiteindelijk op niets uitgelopen, andere lopen nog. Strafrechter, civiele rechter, bestuursrechter; menig rechter heeft er al mee te maken gehad. Kortgeleden was er nog een hoorzitting bij de Raad van State; het Gerechtshof Amsterdam kwam recentelijk met een uitspraak.
    Cruciaal lijkt een ’overbouwing’ van de zijgevel van Bleijerveld te zijn. Volgens de rechtbank Noord-Holland is die een paar centimeter te ver naar voren gezet, op het pad.
    Openbaar
    Wooncompagnie verkocht het pad aan Lombaard. Dat had niet gemogen, stelt de gemeente, ’het is openbaar’. De gemeente wil het kopen als Wooncompagnie het heeft teruggevorderd. Desnoods wordt het onteigend. Van de gemeente mag de overbouwing blijven. Om Wooncompagnie tot haast te manen, dreigt Bleijerveld met een kort geding.

Noordhollands Dagblad

De gemeente stelt dat het pad openbaar is, op basis waarvan stelt de gemeente dat? Of zijn het de werknemers van Wooncompagnie die dan fout gehandeld zouden moeten hebben?

Het probleem in Nederland en zeker in Hollands Kroon is dat het barst van de wetten en regels en vervolgens worden die "gedoogd" en dat is nu juist het probleem, niemand weet nog wat wel en niet is toegestaan.
    In Hollands Kroon zijn veel meer problemen doordat de gemeente niet handhaaft en als de zaken zijn geëscaleerd moet de rechter het maar uitzoeken terwijl de oorzaak van heel veel problemen bij de gemeente gezocht moeten worden.

h.oldeboom zei

Wetten is Nederland hebben een bijzonder hoog hype-gehalte. Politici en ambtenaren leven, geholpen door de op belastinggeld draaiende MSM, ervan als zij weer eens een door de ambtenarij bedacht probleem presenteren en na een hoop geouwehoer daaruit de zoveelste wet/regel formaliseren die na een paar jaar niet blijkt te werken waarna het circus opnieuw begint maar dan tegengesteld. Zij presenteren dan middels dezelfde MSM plannen om diezelfde wet teniet te doen zonder zich af te vragen waar die idioterie vandaan komt. Geeft niks; zolang het stomme volk er in trapt hebben zij hun bezigheid en inkomen.

Reactie op bovenstaande van 08-11."De gemmeente stelt dat het pad openbaar is" Als oud bekende weet ik dat het nooit een openbaar pad is geweest maar een bedrijven terreintje op huur grond van de woningbouw vereniging vast bij het huis voor uitvoering van een oliehandel & garage bedrijf met later een auto wasserette daarop gevestigd! Was in begin jaren afgesloten en later opengesteld voor de auto wasserette en gedoogd voor buurtgenoten. De gemeente heeft zelf uitgezocht en verklaart volgens betrouwbare bronnen dat het perceel van Lombaard nooit openbaar geweest is en kan wezen. Hoe is het dan in hemelsnaam mogelijk dat de gemeente Lombaard zijn buurman Bleijerveld gaat helpen om samen het verkochte perceel van 8 jaar geleden wat nu tuin blijkt te zijn te dwingen terug te kopen van de vorige eigenaar. Zo niet dan gaan te onteigenen! Dit lijkt wel op landje pik en een onmenselijke situatie en volgens mij ook onmogelijk wat hier toegepast word.En dat is nu de gemeente Hollands Kroon hoe die met zijn inwoners omgaat! De gemeente streeft om met zijn tijd mee te gaan en dit allemaal op TV en de media te presenteren. Men moet zich schamen voor deze praktijken en de rechter moet hier
    weer aan te pas komen en weer onnodig veel geld worden verkwanselt en waarom! Daar kunnen wij alleen maar naar raden!
    De insiders zullen het wel weten. Onthoud goed op wie u straks moet stemmen en uw geluid daad werkelijk laat horen. Met vriendelijke groet van een nog aanwezige inwoner met respect voor elkaar, maar niet meer voor de burgemeester en college van H.K. Respectloos en ondemocratisch noemen ze dit.