'Meer ruimte voor heffing van gemeentebelasting'

• zaterdag 7 mei 2016
  • Categorie: , ,
  • Den Haag -  Meer gemeentebelasting en minder loonbelasting. Volgens de Raad voor de FinanciĆ«le Verhoudingen is het Nederlandse belastingstelsel toe aan een stevige opknapbeurt.
    Rens Koldenhof

De raad, die regering en parlement gevraagd en ongevraagd van advies op het gebied van belastingheffing voorziet, vindt dat gemeenten veel te zwaar leunen op geld dat rechtstreeks door het rijk wordt overgemaakt. Van de belasting die burgers betalen, gaat slechts 3,5% naar de gemeenten. Daarmee kunnen die maar 16% van hun inkomsten dekken. De rest, een slordige 26 miljard euro, komt uit het gemeentefonds. En dat is gek, vindt de raad, want gemeenten hebben de laatste jaren een veel zwaarder takenpakket gekregen.

Het rijk gaat er bij de verdeling via het gemeentefonds vanuit dat gemeenten op elkaar lijken en op dezelfde manier gefinancierd kunnen worden, terwijl er juist grote verschillen bestaan. Dat betekent flatgemeenten taken naar eigen inzicht mogen uitvoeren, maar daarin beperkt worden doordat ze alleen vaste vergoedingen ontvangen uit het gemeentefonds. Het zou daarom goed zijn lokale bestuurders zelf meer grip te geven op de financiƫle huishouding. De burger zou zo op haar beurt meer invloed krijgen op het bestuur. Tijdens verkiezingen moeten kandidaten immers uitleggen welke belasting ze willen heffen en waar ze die voor willen gebruiken.

Gemeenten zouden een vast bedrag per inwoner moeten heffen. Tegelijkertijd moet de loonbelasting dan omlaag, zodat burgers niet veel meer aan belastingen kwijt zijn dan nu.

De raad wil nog reacties van lokale bestuurders op het rapport verzamelen. In het najaar volgt dan een definitief advies aan het kabinet.

NHD