Wat? Hier azc? Snel spandoeken maken’

• woensdag 2 maart 2016
  • Categorie: , , ,

• BERKHOUT - ,,Voor die wegenbouw houden ze de ene informatieavond na de andere, maar nu er een azc moet komen, hoor je niks.’’

Dick de Wit aan de Kerkebuurt te Berkhout snapt er niets van. Zijn weg- en waterbouwbedrijf grenst pal aan Distriport, maar hem is niets verteld. Dat de gemeente Koggenland grootschalige opvang afwijst, vindt hij prijzenswaardig. ,,Ik ben er trots op inwoner van Koggenland te zijn.’’ Dat er onlangs een peperdure WOZ-nota op zijn deurmat plofte, vergeeft hij Koggenland nu even. ,,Ze zijn me heus niet vergeten en ik heb ook nog eens twee honden. Maar ik vind het dapper dat ze niet meewerken. Dit kan niet in zo’n klein dorpje.’’
    De Trenshoeve
    Elias Peetoom van manege De Trenshoeve heeft eveneens een bijzondere band met Distriport. Hij exploiteert een van de beeldbepalende windturbines aan de Lijsbeth Tijsweg waar het geflopte industrieterrein aan grenst. Paardenman Peetoom ziet een grootschalig azc evenmin zitten. ,,Je moet niet zulke grote groepen bij elkaar zetten. Je moet de problemen daar oplossen.’’ Peetoom vreest dat Koggenland geen vrienden maakt in Haarlem. ,,Straks horen we gewoon bij ’groot Hoorn’.’’ Hij vreest dat recreatiepark Westerkogge ’niet op zulke buren zit te wachten’. Juist omdat hier de problematiek van permanente bewoning een gevoelig onderwerp is.
    Op naar de ingang van het recreatiepark. In de verte duiken witte chalets op. Geen recreant te zien, want bij drie graden boven nul komt de regen met bakken uit de lucht. Achter de balie twee dames. Die voelen zich overvallen door het plan van de Provincie. ,,Wat? Een azc? Kan niet. We moeten spandoeken maken’’, roept de receptioniste. Haar collega sust: ,,We gaan er nu nog niets over zeggen. Eerst moeten we meer weten.’’
    Annet Wood van de actiegroep ’Berkhout is Boos’ begrijpt niet hoe Remkes op het idee komt. ,,Dit is een volstrekt ongeschikte locatie. Berkhout is hier niet op berekend. Er is hier niets.’’ Ze wijst naar het bord van het nieuwbouwplan Lijsbeth Tijs. ,,Je kunt beter daar kleine units bouwen. Dan integreren die mensen veel beter en kunnen ze naar school. Je moet asielzoekers iets bieden. Met vijfhonderd bij elkaar biedt geen soelaas.’’

NHD