Ingekapseld LADA is in last

• zaterdag 5 maart 2016
  • Hollands Kroon - De Democratie moet Anders, maar dat komt niet van de grond. Dus is het crisis bij
    het Lokaal Alternatief. In Hollands Kroon is Lada in last
    .

-Toch meer anti-fusiebeweging dan vernieuwingspartij-

Harry de Jong

Lokaal Alternatief, Democratie Anders, dat is waar de naam Lada voor staat. Een naam uit de koker van Rob Ravensteijn, de Winkeler die in het Niedorpse aan de wieg stond van de plaatselijke partij. Uit protest tegen het fusiepad dat de toenmalige gemeente Niedorp bewandelde en dat naar het noorden voerde. Waar Anna Paulowna, Wieringen en Wiengermeer als fusiepartners wachtten.Ravensteijn en consorten waren liever 'over de west' gegaan: een nieuwe gemeente met Schagen, Zijpe en Harenkarspel.

Onvrede

In de onvrede over de fusiekeuze vond Lada zijn oorsprong. Maar grondlegger Ravensteijn wilde dat de partij méér zou zijn dan een one-issue 'tegenpartij'. De gang van zaken rond de gemeentefusie gaf volgens Ravensteijn aan dat het anders moest met de lokale democratie: meer contact van gemeentebestuur met de burger, meer directe invloed van die burger.

_______________________________________________________________________

het Lokaal Alternatief. In Hollands Kroon is Lada in last.
    _________________________________________________________________________

Maar de Lada-leden en Lada-kiezers was het toch vooral om de fusiekeuze te doen. De partij kreeg echter net niet genoeg zetels om de vorming van Hollands Kroon tegen te houden. Daarmee ontstond al een probleem voor Ravensteijn en de zijnen. De Lada-kleur vervaagde toen samenwerking met andere lokale partijen bij de fusiepartners werd gezocht. De grote gemene deler van 'we willen fuseren met Schagen' was niet langer een bindmiddel.

Lada-man Jip Pankras na de eerste raadsperiode in Hollands Kroon verder ging onder de vlag van de seniorenpartij was al een teken aan de wand. En met een van buitenaf aangetrokken wethouder in het college werd Lada langzaam ingekapseld door de aloude politieke partijen. Het is maar de vraag of de 'oproerkraaiers' van destijds, die aan de basis stonden van de partij, het tij van de week bij de ledenvergadering nog weten te keren.

NHD