Den Helder gaat niet in zee met Buurtzorg

• dinsdag 1 maart 2016
  • DEN HELDER - De huishoudelijke hulp van het in financiële nood verkerende TSN gaat over naar de huidige zorgaanbieders in Den Helder. Het streven is om de bestaande koppels tussen de hulpverlener en de cliënt in stand te houden en daarmee ook de werkgelegenheid en arbeidsvoorwaarden van de hulpverleners.

Door Bo-Anne van Egmond - 1-3-2016,

In Den Helder maken bijna 1200 inwoners gebruik van hulp bij het huishouden. Ongeveer een derde krijgt hulp bij de huishouding van thuiszorgorganisatie TSN. Dit bedrijf kwam eind vorig jaar in financiële nood en zal op korte termijn failliet gaan. Om de hulp aan de cliënten te kunnen blijven bieden, is de gemeente op zoek gegaan naar een goed alternatief.
    Na een marktverkenning heeft de gemeente besloten om hulp bij het huishouden onder te brengen bij de huidige zorgaanbieders. De gemeente gaat daarmee niet in op het aanbod van stichting Buurtzorg. Den Helder is namelijk niet vrij om zonder overleg met al gecontracteerde aanbieders voor huishoudelijke hulp voor een nieuwe partij als Stichting Familiehulp (een onderdeel van stichting Buurtzorg) te kiezen. Daarnaast vraagt Familiehulp om een transitievergoeding van 67.000 euro. Dit is strijdig met Europese regels.
    De gemeente staat voor continuïteit van zorg voor de cliënten. Na een marktconsultatie is besloten dat drie van de huidige zorgaanbieders die nu ook zorg leveren in de stad, tegen het huidige tarief en dezelfde dienstverlening en leveringsvoorwaarden de hulp overnemen. Dit zijn Altijd Zorg Aanwezig (AZA), stichting Hulp in huis Nederland en stichting Vrijwaard.
    Nog deze week worden alle cliënten hierover geïnformeerd. Zij worden gevraagd om een keuze aan te geven voor een van deze partijen of over te stappen naar een andere huidige gecontracteerde partij. De cliënt wordt geadviseerd om aan zijn/haar hulp mee te delen naar welke zorgaanbieder wordt overgestapt, zodat de hulp bij deze organisatie mogelijk een nieuw dienstverband kan aangaan. Op deze manier worden de bestaande koppels zoveel als mogelijk in stand gehouden.
    NHD