’Crisissfeer’ bij stuurloos Lada in Hollands Kroon

• donderdag 3 maart 2016
  • Hollands Kroon -  WINKEL - ,,Als de etalage er anders uit ziet dan wat er achter in de winkel op de plank ligt, zit je niet langer op één lijn.’’

Door Martijn Gijsbertsen - 2-3-2016,

Met die symbolische vergelijking maakt Ladavoorzitter Rob Ravensteijn duidelijk dat het momenteel alles behalve koek en ei is binnen zijn partij, met zes zetels coalitiepartner in Hollands Kroon.
    De 68-jarige Winkeler heeft aangekondigd dat hij, uit onvrede over de gang van zaken, tijdens een ledenvergadering op 7 maart afscheid neemt als voorman van Lada.
    Wieg
    Ravensteijn stapt tegelijk met secretaris en dorpsgenoot Jaap Jan van Essen (69) op. Laatstgenoemde stond net als hij aan de wieg van de partij en is ook afkomstig uit een PvdA-nest.
    ,,Lada staat voor vernieuwing, een ander soort democratie dan de politiek traditioneel gewend is’’, licht Ravensteijn, die vanwege de beperkte invloed eerder al terugtrad als raadslid, toe.
    ,,Wij willen dat de stem van inwoners duidelijk wordt gehoord, voordat knopen worden doorgehakt. Zijn ook altijd voorstander geweest van een raads- in plaats van een coalitieprogramma.’’
    Roepende
    ,,In de praktijk blijken we een roepende in een woestijn: doordat we te weinig geestverwanten treffen, verwateren ideeën en slagen we er niet in onze doelstellingen waar te maken. Terwijl mensen om die reden wél op Lada hebben gestemd.’’
    De kritiek aan het adres van Lada-raadsleden is niet mals. Met het zestal zijn de laatste weken volgens het tweetal diverse gesprekken en overleggen gevoerd over de partijkoers.
    ,,We hadden gehoopt dat ons kindje een goede opvoeding zou krijgen, maar constateren dat het nu mank begint te lopen’’, vult Van Essen aan.

Vuur

,,In de positie van oppositiepartij kun je prima je eigen geluid laten horen en gezicht tonen. Nu we deel uitmaken van de coalitie en een wethouder hebben in het college, sneeuwt de ware identiteit van Lada te veel onder, die vervaagt. We missen de politieke overtuigingskracht, felheid, het heilige vuur.’’
    ,,Dat je in een coalitie compromissen sluit, water bij de wijn moet doen, is zonneklaar. Dat is politiek’’, stelt Ravensteijn.
    ,,Maar dat raadsleden zich - nu we op het pluche zitten - vaker dan gewenst laten inpakken door coalitiepartners, zich geregeld de wil van het college en de eigen wethouder (Frits Westerkamp, red.) laten opleggen, is niet ’des Ladas’.’’

Luisteren

Als volksvertegenwoordiger moet je uit het juiste hout gesneden zijn, sterk in je schoenen staan en in de ogen van de grondleggers juist vooral en eerst naar burgers luisteren.
    ,,Dat kan in een tijd waarin het lastig is de begroting sluitend te krijgen best moeilijk zijn. Maar Lada moet altijd met alle benen tussen de mensen staan, zorgen dat het volk een mond krijgt. Daarmee zijn we groot geworden. Nu gebeurt er lang niet altijd wat de partij eigenlijk wil.’’

Haarscheurtjes

Binnen het Ladabolwerk zijn daardoor haarscheurtjes ontstaan en is een breuk nu aanstaande.
    ,,Onze inbreng en goedbedoelde adviezen worden als lastig en te gedurfd ervaren. Intern is er een hoop heisa ontstaan’’, aldus Van Essen.
    ,,Door nu stevig op de rem te trappen, een stap terug te doen, want we blijven lid, hopen we dat iedereen wakker schrikt en te zorgen voor een ommekeer’’, zegt Ravensteijn.
    ,,Anderen krijgen de kans. Kandidaten die opstaan voor een bestuursfunctie, moeten meer op de trom slaan. Kiezers weer het gevoel geven dat Lada voor ze aan het werk is. Want dat groeipad moet beslist terug worden gevonden.’’
    Van Essen en Ravensteijn benadrukken dat ze de raadsleden niet voor de voeten willen lopen. En ook beslist niet ’met modder willen gooien’, want de fractie doet zeker ook goede dingen.

Thuishulp

,,Maar discussies over bijvoorbeeld het sluiten van zwembaden, het financieel droogleggen van dorpsraden, het inzetten van extra, geoormerkt geld voor jeugdzorg in plaats van lichte huishoudelijke hulp, hadden anders moeten verlopen’’, aldus Van Essen. ,,Nu hebben we ons voor het karretje laten spannen.’’
    Ravensteijn: ,,In plaats van voorgekookte voorstellen, waarin problemen over de schutting van de samenleving worden gegooid, had burgers ook eerst de vraag kunnen worden gesteld: hoe kunnen we dit oplossen? Dan voelen mensen zich betrokken, aangesproken en pakken het initiatief. Dát is de manier waarop politiek volgens Lada moet worden bedreven.’’
    NHD
    ______________________________________________________________
    Fractieleider: 'Hun zaak'
    Wieringerwaard - Dat Rob Ravensteijn en Jaap Jan van Essen hun, portefeuille als bestuurders van Lada plotseling beschikbaar stellen, is 'hun zaak'.
    Zo stelt fractievoorzitter Henk van Gameren (60) uit Wieringerwaard in reactie op de aanstaande halvering van de partijtop. Met de kritiek die het tweetal uit, zegt Van Gameren niet veel te kunnen. „We zijn nu eenmaal een coalitiepartij, die niet altijd haar zin krijgt en gebonden is aan een coalitieakkoord. Op veel punten brengen we duidelijk onze standpunten in. En op vrije onderwerpen kunnen we onze eigen gang gaan."
    Voor raadslid en medeoprichter Ard Smit (69) uit Nieuwe Niedorp komt het opstappen van Ravensteijn en Van Essen als een 'verrassing'.
    „Hun beslissing respecteer ik, maar in hun kritiek herken ik me niet helemaal. Dat bestuurders vaak net wat anders in de politieke praktijk staan dan raadsleden, vind ik wel begrijpelijk."
    NHD

Pv.d.Munnik zei

Door mensen als Van Essen en Ravensteijn is LADA zo gegroeid omdat de kiezers er vertrouwen in hadden, mensen als van Gameren breken in record tijd de boel weer af.
    Dergelijke rotte plekken zou je moeten kunnen elimineren maar dat is helaas in de huidigepolitiek niet meer mogelijk omdat het overgrote deel uit het zelfde verrotte hout is gesneden als van Gameren.