Coalitie neemt tijd voor OZB-probleem

• maandag 2 november 2015
  • Schagen - De coalitiepartij en CDA, PvdA en VVD in de Schager gemeenteraad nemen langer de tijd om een oplossing te vinden voor de onenigheid over de OZB-stijging ten behoeve van het accommodatiebeleid. De VVD-fractie stemt in tegenstelling tot haar eigen wethouder AndrĂ© Groot en de andere coalitiepartijen niet in met een extra verhoging van de OZB van 9 procent om voorzieningen in stand te houden.
    Harry de Jong

Die door het college voorgestelde verhoging staat weliswaar als gewenste ontwikkeling aangegeven in de gemeentebegroting voor 2016, maar maakt er feitelijk geen deel van uit. Een definitief besluit over de extra OZB valt pas in december, als ook het voorgenomen accommodatiebeleid moet worden vastgesteld door de gemeenteraad. Dat betekent dat de coalitiepartijen langer de tijd hebben om de gelederen te sluiten. Komende dinsdag is de begrotingsvergadering van de gemeenteraad. Eerder was er vrees dat de begroting door het standpunt van de VVD-fractie niet door de raad zou komen. Dan zou Schagen onder provinciaal toezicht komen te staan.

Nu is er tijd om binnen de coalitie tot een oplossing te komen. Of het ook zover komt, is zeer de vraag. Het onderlinge vertrouwen is geschaad nu de VVD-fractie OZB-verhoging weigert. Eerder zei CDA-fractievoorzitter Sander Lensink te hopen dat de kwestie niet tot in december door blijft zeuren.

NHD

De coalitiegenoten laten elkaar niet vallen, ze weten te veel van elkaar en zijn zodoende bang dat een van de partijen de deksel van de beerput haalt.