Kamp houdt vast aan turbines op IJsselmeer

• vrijdag 10 april 2015
  • Categorie: , , ,
  • Den Haag - Friesland hoeft bij minister Kamp (Economische Zaken) niet aan te komen met nieuwe onderzoeken naar windmolens op de Afsluitdijk. De minister houdt vast aan de aanleg van een groot wind-molenpark in het IJsselmeer. Een nieuw plan zou een vertraging van twee jaar opleveren, zei Kamp gisteren in de Tweede Kamer.
     Eind vorig jaar keerden Provinciale Staten van Friesland zich tegen windmolens in het IJsselmeer. CDA, SP en ook regeringspartij PvdA vroegen Kamp om te wachten op eens onderzoek dat de gemeente &Lidwest-Fryslán heeft laten doen naar windturbines op een andere plek, langs de Afsluitdijk.

Maar Kamp wees erop dat Friesland al twee keer uitstel had gekregen voor een besluit over de plaats van windmolens. „Verder uitstel gaat mijn incasseringsvermogen te boven. Ik zie geen heil in langer wachten." Friesland moet in 2020 530 megawat aan windenergie kunnen leveren, als onderdeel van het streven van het kabinet om dan veertien procent duurzame energie te hebben. Kamp stelde dat Friesland zelf met de locatie in het IJsselmeer was gekomen.

Langs de Afsluitdijk zou één rij windmolens niet volstaan. De vier of vijf rijen die nodig zouden zijn, komen ook in het IJsselmeer te staan, voerde Kamp aan.

Hoofden

CDA-Kamerlid Agnes Mulder stelde dat Kamp nu over de hoofden van de mensen heen een beslissing neemt. Ook met bezwaren tegen een wind-molenpark in Drenthe ving ze bot bij de minister.

Daar zouden de initiatiefnemers ook nog alternatieven hebben, zoals zonne-energie. Maar Kamp zei ook de Drentse windmolens hard nodig te hebben om de doelstellingen in 2020 te halen. Zonne-energie is ook veel duurder dan windenergie.

NHD