Mogelijk minder zoekgebieden voor windturbines Noord-Holland

• zaterdag 21 februari 2015
  • Categorie: , ,
  • Provinciale Staten van Noord-Holland stemmen 2 maart over een voorstel om de ruimte tussen windturbines en gevoelige bestemmingen van 500 meter naar 600 meter te vergroten. Mochten Provinciale Staten hier toe besluiten dan heeft dit als gevolg dat 3 locaties niet meer in aanmerking komen voor het plaatsen van windturbines: Trambaan/Jan Eikenvaart in polder Wieringerwaard, Bobeldijk/Spierdijk/Berkhout, Venhuizen bij Drechterland. Daardoor wordt het herstructureringsgebied Zwaagdijk-Oost kleiner.

Verder hebben de commissieleden gevraagd om de maatwerkregeling met betrekking tot de geluidsbelasting te verwerken in de Provinciale Milieu Verordening (PMV) en uit de Provinciale Ruimtelijke Verordening (PRV) te halen. Op deze wijze is het ook juridisch mogelijk om op het gebied van geluidsbelasting maatwerk te leveren. Deze aanpassing heeft geen (directe) gevolgen voor de bewoners van de voorlopige windturbinelocaties. Wel wordt er in deze variant in stillere gebieden naar maatwerk gezocht.

De voordracht waarin de voorstellen naar aanleiding van het amendement zijn verwerkt, wordt op 2 maart tijdens de Statenvergadering besproken. Wanneer Provinciale Staten akkoord gaan met de voordracht van Gedeputeerde Staten, wordt de gewijzigde PRV en PMV samen met de gewijzigde beleidsstukken officieel vastgesteld en bekendgemaakt.

bron: Provincie Noord-Holland, 19/02/15