Angst voor crossherrie

• woensdag 21 januari 2015
  • Categorie: , ,
  •  Noordkop -  'Vasthouden aan belofte voor tijdelijk onderdak' - PvdA-gedeputeerde Tjeerd Talsma wil geen crossbaan in Wieringermeerpolder bij Aartswoud.

Coen van de Luytgaarden en Jeroen Haarsma

De provincie Noord-Holland houdt Den Helder aan de belofte tijdelijk onderdak te bieden aan een crossterrein.

Dat heeft PvdA-gedeputeerde Tjeerd Talsma de Dorpsraad Aartswoud verzekerd. Hij deed die toezegging tijdens de vergadering van de Statencommissie Ruimte en Milieu. Daar maakte de Dorpsraad Aartswoud de bezwaren kenbaar tegen de locatie die nu in beeld is voor de crossbaan. Deze ligt op de hoek bij de kruising Groetkanaal en de provinciale weg N242, op een steenworp afstand van Aartswoud. „Talsma wil Den Helder aan eerdere afspraken houden", aldus Michel van Ierland, voorzitter van Dorpsraad Aartswoud. Provinciewoordvoerster Lotte van Hees bevestigt die lezing. „Dat klopt inderdaad", reageert zij desgevraagd.

Wedstrijden

Volgens Michel van Ierland brengen vooral crosswedstrijden overlast met zich mee. „Dan hebi e het al snel over tweehonderd deelnemers. Als die allemaal materieel, eigen mensen en supporters meenemen, dan kun je nagaan hoe druk het wordt." De Dorpsraad pleit voor het principe 'geluid bij geluid' en vindt dat het provinciale crossterrein thuis- hoort op een plek waar sowieso geluid wordt geproduceerd. „De locatie bij Aartswoud ligt op een stille plek in een ecologisch gevoelig gebied. Waarom gaan ze niet naar Den Helder, Schiphol, IJmuiden of misschien wel Agriport?", zo bepleit Van Ierland bij de provincie.

Vergroening

Hij vraagt zich af, of een dergelijke hobby nog wel valt te verdedigen in een tijd van vergroening en CO2-neutraal opereren. ,,Het is opmerkelijk in een tijd waarin we ambitieuze klimaatdoelstellingen creëren. Terwijl we tegen het beleid in praten over een centrum dat voor het plezier lawaai en CO2 produceert."

NHD

Ja, tijdelijk dus. Maar als tijdelijk is afgelopen? De dreiging voor de NC 10 locatie is daarmee nog niet definitief weggenomen .