Wieringerwaard is nu wakker geschud

• dinsdag 28 oktober 2014
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - Wieringerwaard - Windmolenplan Nuon voor zes turbines weer uit ijskast

Leo Blank

Inwoners van Wieringerwaard moeten haast maken als ze de provincie willen laten weten hoe ze denken over een wind-molenpark aan de zuidkant van het dorp. Tot en met 6 november kunnen zienswijzen ingediend worden. Het Wapen van Wieringerwaard zat gisteren mudvol. De informatieavond, op poten gezet door een groep die vermoedt dat veel dorpsgenoten nauwelijks op de hoogte zijn van het plan van Nuon, was volgens de ini- tiatiefnemers niet bedoeld om actie te voeren voor of tegen turbines.

Oude trambaan

Deskundigen lichtten positieve en negatieve aspecten van windenergie toe. De locatie op de oude trambaan behoort tot de twintig plekken in Noord-Holland die in beeld zijn voor grootschalige opwekking van windenergie. De zes turbines (Nuon: „Of dit financieel haalbaar is moet blijken. En als er onvoldoende draagvlak is bij bewoners beginnen we niet eens.") wekken ieder zes megawatt op en worden 99 tot n meter hoog (inclusief wieklengte). Het plan was in de ijskast beland, maar kwam daar na het Nationaal Energieakkoord weer uit.

Tegenstanders wezen op geluidsoverlast, slagschaduw en waardedaling huizen. Volgens Fred Jansen van het Nationaal Kritisch Platform Windenergie en Henno Dasselaar van de Nederlandse Vereniging Omwonenden Windmolens is de financiële compensatie een fooi. Uit geluidcirkels rond de turbines blijkt dat bewoners van Kruisweg, Barsingerweg, Walingsweg en Waardpolderhoofdweg last ondervinden. Een van hen ontdekte dat hij te midden van vier windvangers zou komen te wonen. „Dat wordt uitkopen."

NHD