Leerlingen krijgen op school te horen dat ‘we allemaal doodgaan’ tenzij er echt iets verandert

• maandag 6 februari 2023
  •    ‘we allemaal doodgaan’ tenzij er echt iets verandert...

6-2-2023

Robin de Boer

Luister naar dit artikel
    NineForNews.nl
    00:00 / 01:46

Columnist Marianne Zwagerman was te gast in de haven van Den Oever. Ze sprak onder meer met vissersvrouw Hillegonda Dijkman. Vissers moesten per 1 januari aanpassingen doorvoeren aan de motoren van hun schepen om de stikstofuitstoot terug te brengen.

Zwagerman merkt op dat de subsidieregeling op zich liet wachten en de onderdelen nauwelijks leverbaar zijn. De stikstofeis is bovendien gebaseerd op foutieve RIVM-data.

(Video verwijderd? Klik hier...)

Gaat echt ver

Professor Han Lindeboom gaf aan dat het RIVM verzon dat er stikstof uit zee kwam om het model te laten kloppen. Dat is inmiddels stilletjes gecorrigeerd.

Dijkman zei tegen Zwagerman dat men een onzichtbare vijand creëert, namelijk ‘het klimaat’. “Bij sommige mensen gaat het echt ver, met alle respect voor leerkrachten op middelbare scholen. Mijn zoon heeft meerdere malen te horen gekregen dat we allemaal doodgaan als we niks doen aan het stikstofprobleem.”

Hoe dan?

“Dat is een jongen die in de eerste klas van de middelbare school zit. Dan ben je 12, 13 jaar en dan hoor je: er moet echt iets veranderen, want anders gaan we allemaal dood. Dan denk ik: hoe dan? Hoe kun je dat als volwassen mens tegen een kind zeggen?”

Dijkman benadrukte dat het een onzichtbare vijand is. “Dus iedereen voelt zich onmachtig en iedereen voelt zich schuldig. En ik denk dat het veel beter is om onszelf machtig te voelen en in verbinding met de natuur.”

Max_Q zei

We gaan allemaal dood. Heel simpel en normaal: Wie geboren wordt is ter dood veroordeeld. De een eerder dan de ander. Soms met hulp (van moord tot zachte dood) Helaas is de trend tegenwoordig vaak door moord......