’Verplaats afvalbrengstation HVC naar Kooyhaven en bouw woningen op huidige plek aan de Schootenweg’

• maandag 22 juni 2020
  • Categorie: , , , ,
  • Het afvalbrengstation van HVC aan de Schootenweg moet worden verplaatst naar Kooyhaven. Dat vinden PVV, Behoorlijk Bestuur, Seniorenpartij en D66.

De vier oppositiepartijen zeggen dat aan dit idee alleen voordelen kleven. Zij verwijzen naar de enorme verkeersoverlast en onveilige situaties die onlangs rond het afvalbrengstation ontstonden, toen Nieuwediepers massaal daarheen togen met hun afval.

Woonwijk

Dat kan allemaal voorkomen worden door het station te verplaatsen naar Kooyhaven, betogen zij. Den Helder kan op de leeggekomen plek een woonwijk inrichten. Dat zou een welkome ontwikkeling zijn, zeggen de fracties, omdat bouwgrond in dat deel van Den Helder schaars is.

Centraal

Als het afvalbrengstation naar Kooypunt wordt verplaatst, wordt dat gebied eindelijk ontwikkeld, stellen de partijen. Het station komt bovendien centraal te liggen tussen Den Helder, Julianadorp en Hollands Kroon. PVV, Seniorenpartij, D66 en Behoorlijk Bestuur willen dat burgemeester en wethouders over dit idee om tafel gaan met Port of Den Helder, HVC en Hollands Kroon.

Over water

De vier oppositiepartijen denken dat milieuwinst geboekt kan worden als HVC vanaf Kooyhaven afval over water naar Alkmaar vervoert in plaats van over de weg.
    Vorig jaar is Port of Den Helder begonnen met een onderzoek naar het vervoeren van afval vanaf die plek. HVC zei toen niets te zien in het idee, omdat het geen milieuwinst oplevert. Wat het onderzoek van PODH heeft opgeleverd, is niet bekend.
    In de gemeenteraadsvergadering van eind deze maand dienen de vier partijen een motie in waarin dit idee is vervat. Zij hopen een raadsmeerderheid achter het voorstel te krijgen.

Noordhollands Dagblad