Pieter Klein SLOOPT Raad van State

• woensdag 24 juni 2020
  • Categorie:
  • 'behoud en versterking van de democratische rechtsstaat'

24-6-2020

Pieter Klein SLOOPT Raad van State

WEG MET THOM DE GRAAF

De positie van de vice-voorzitter van de Raad van State Thom de Graaf is onhoudbaar geworden. Dat concludeert GeenStijl na het lezen van deze dodelijke column van RTL Nieuws nieuwsjager Pieter Klein. Klein omschrijft zijn woede over het slampamperige ongevraagde advies van het Hoge College van Staat, dat eerder al leidde tot het zoveelste demasqué van parlementair lichtgewicht Kees Verhoeven. En dat gaat zo:
    "Uit alle formuleringen, uit de gedateerde voetnoten, uit alles proef je: de bestuurlijk-gedreven juristen van de Kneuterdijk schuren tegen de macht aan, leunen naar de regering toe, en lopen over van begrip voor een ambtelijke cultuur waaruit ze zelf voortkwamen."
    "Het is me een raadsel waarom de 'onafhankelijk adviseur' van regering én parlement denkt dat deze regenteske advisering bijdraagt aan de eigen doelstellingen van 'behoud en versterking van de democratische rechtsstaat' en de 'legitimiteit en kwaliteit van het openbaar bestuur'. Hoe dan? Koekenbakkers."
    "De auteurs waren zélf experts in holle frasen en om de waarheid heen kletsen: wegredeneren, het bos insturen. Op de ministeries van Algemene Zaken, Binnenlandse Zaken, en Justitie en Veiligheid. Documenten vernietigen, uit angst voor de Wob. Parallelle informatiecircuits. Documenten niet kunnen vinden – de Teevendeal. Het zijn mensen die zelf een bijdrage hebben geleverd aan de instandhouding van een politieke en ambtelijke cultuur, waarvan we regelmatig de uitkomsten zien: de betonrot."

Nou ja. Lezen dus

Geen Stijl