Hoogleraar Erasmus Universiteit: Mensheid in de ban van internationale coronasekte

• zondag 28 juni 2020
  • ‘Mensen zijn extreem bang gemaakt’ door ‘criminele media’
    28-6-2020

—————————————————————————————————————————————-
    Massa manipulatie en groepsdenken vorm van geestelijke mishandeling: hele wereld moet dezelfde narrative volgen en gehoorzamen
    —————————————————————————————————————————————-
    In een gesprek vandaag met Ramon Bril (Café Weltschmerz) zegt hoogleraar Michaéla Schippers (Erasmus Universiteit) geschrokken te zijn van het geweld dat is gebruikt tegen de demonstranten die in Den Haag voor hun vrijheden opkwamen. Ze heeft het gevoel gekregen dat we als land in een wereldwijde coronasekte terecht zijn gekomen, en mensen door middel van het zaaien van grote angst, ‘gaslighting’ en andere nare psychologische tactieken in een richting worden geduwd waar ze niet naartoe willen.
    De Hoogleraar Psychologie was afgelopen zondag voor het eerst in haar leven bij een demonstratie, net als heel veel andere deelnemers. ‘Ik vond het wel bijzonder dat het werd verboden. Andere demonstraties mogen wel doorgaan, maar niet als ze over burgerrechten en vrijheden gaan. Dat was zeer verbazingwekkend voor een land als Nederland.’
    Geschrokken van keihard optreden tegen demonstranten
    Ze is enorm geschrokken van de beelden van later die dag, vooral omdat de demonstratie zo vredig begon, met veel bloemen, oudere mensen, vrouwen en kinderen. ‘Ik zag hoe de ME oudere mensen, die wanhopig riepen dat ze COPD hadden, voor zich uitduwden, zodat ze vielen. Ook toevallige passanten kwamen in het gedrang.’
    Bril: ‘Ik schrok het meest van een (ME) busje die vrij hard op mensen inreed.’ Schippers: ‘Ik ook. Er hadden gewonden en doden kunnen vallen.’
    De schokkende beelden van relschoppers die overduidelijk tot de politie behoorden, en bewust waren ingezet om chaos te creëren, gingen zelfs de grenzen over. Dit zijn tactieken die doorgaans alleen door strenge onderdrukkende regimes worden toegepast.
    Groepsdenken neemt sektarische vormen aan
    De hoogleraar ziet in Nederland ‘een hele grote vorm van groepsdenken. Het mag maar één kant op, er is maar één oplossing.’Uit allerlei studies blijkt dat de maatregelen niet effectief zijn. De zeer zware maatregelen die desondanks toch zijn en worden genomen leiden tot 100 miljoen doden in alleen al de ontwikkelingslanden, zoals ze in het vorige interview ook al had aangegeven.
    ‘Dit neemt sektarische vormen aan,’ vervolgt ze. ‘Deze sekte heeft de hele wereld gereduceerd tot één groot probleem, waar maar één oplossing voor is. Er is alleen Covid, en er is alleen een vaccin. Dat klopt niet. Er zijn immers veel meer problemen. Nu worden alle resources gericht op dat ene probleem met die ene oplossing.’
    ‘Alle termen die ik gebruik zijn nog nooit op zo’n schaal voorgekomen. Groepsdenken is meestal in een bedrijf of een klein clubje mensen. Op wereldniveau heb ik het nog nooit gezien, zoiets sektarisch. Het heeft veel kenmerken van een sekte: kritisch nadenken is niet toegestaan, er is heel veel controle op je persoonlijke leven (zeker met de spoedwet), de leiders claimen de wijsheid in pacht te hebben, en zeggen dat als wij hen volgen wij worden gered van het virus. Hun doctrine is onfeilbaar, die mag je niet aanvallen, daar mag niet aan twijfelen.’
    Bril: ‘Nee, dan ben je een moordenaar.’
    ‘Just World Hypothesis’
    Schippers: ‘Bijvoorbeeld, ja. Je mag er in iedere geval niet kritisch over denken. Schadelijke daden worden als iets goeds geframed, zoals het hard aanpakken van demonstranten omdat ze zich niet aan de 1,5 meter houden.’
    ‘Wat daar ook in meespeelt is wat we de ‘just world hypothesis’ noemen. Dat is het idee dat de wereld rechtvaardig is, en alles uiteindelijk weer in balans komt. Dus als jij of ik een beloning krijgen, dan ga je toch een beetje denken dat je die ook verdient hebt. Dat is een beetje cognitieve dissonantie. Dat werkt twee kanten op’, dus in dit geval met het genoemde harde ingrijpen. Mensen die deze tv-beelden zien, gaan dan vanzelf denken dat de demonstranten dat over zichzelf moeten hebben afgeroepen.
    Voorbeeld van Amerikaanse ‘UFO’ sekte
    ‘Cognitieve dissonantie, zo van ‘we moeten deze maatregelen nemen, want dat helpt ons, dan gaat het virus weg’, en dergelijke. Daar is het brein heel erg goed in.’ Ze geeft het voorbeeld van een bekende Amerikaanse sekte, die een halve eeuw geleden geloofde dat ze door een UFO zouden worden opgehaald, om hen van het einde van de wereld te redden. Sommigen hadden zelfs al hun bezittingen verkocht. ‘Dat klinkt heel bizar, maar vooral kwetsbare mensen -maar ook wat meer intelligente mensen- zijn daar gevoelig voor. Dat geldt niet zozeer alleen deze sekte, maar ook sektes die tegen mensen met wie het niet zo goed gaat zeggen dat ze hen kunnen helpen om beter in het leven te staan, en hen kunnen ‘redden’.’
    Die sekte had een specifieke datum en tijd dat ze zouden worden opgehaald. Ze zaten de hele avond op een berg te bidden, want om 00.00 uur zouden ze in een groot licht worden opgenomen. ‘Heel makkelijk: één probleem, de wereld vergaat, maar je wordt gered door een UFO.’
    Die UFO kwam natuurlijk niet, dus de sekteleden werden steeds wanhopiger. Om 04.00 uur kwam de sekteleider met de verklaring dat de leden zo goed hadden gebeden, dat God had besloten om de wereld te sparen, en ze verder konden met hun leven. Een self-fullfilling prophecy dus.’ Ze moesten dat wel geloven, want het tegenovergestelde aannemen -namelijk dat ze in een leugen hadden geloofd- wilden ze niet, omdat ze anders voor niets hun bezittingen hadden verkocht.’
    Hetzelfde is nu het geval met het coronavirus. De overheid beweert dat al die maatregelen hebben gewerkt. Ze mòeten ook wel gewerkt hebben, want men wil niet aan de realiteit, namelijk dat de lockdown zinloos was, aangezien ‘we met een verkoudheidsvirus te maken hebben, dat weliswaar doden kan veroorzaken, maar niet de hele wereld kan vernietigen,’ vult Bril aan.
    Massa manipulatie en geestelijke mishandeling
    ‘Ik zie heel veel overeenkomsten,’ vervolgt de hoogleraar. De leden dachten namelijk echt dat ze de wereld hadden gered, en zochten uiteindelijk zelfs de publiciteit op. ‘Nu is hetzelfde aan het gebeuren (met de coronacrisis)… Iedereen is hier in zekere mate gevoelig voor… Wat ik ook veel zie is ‘gaslighting’. Dat is een bepaalde narrative die gevolgd wordt, een verhaal, een dogma, ‘dit is het, en niet anders’. Als je daar dan tegenin gaat en je afvraagt of dat wel klopt, wordt er heel erg denigrerend over je gedaan, en ga je aan jezelf twijfelen.’
    Bril: ‘Dat is precies wat er nu gebeurt, zeker door de media. Dat is dus gaslighting.’
    ‘Inderdaad. Meestal doet een machtige partij dat bij een minder machtige partij. Het is eigenlijk een manipulatie techniek, een vorm van geestelijke mishandeling, die erop gericht is de ander zijn gedrag aan jou te laten aanpassen.’
    ‘Met misinformatie wordt dus een soort illusie gecreëerd… Hoe zie je dit nu met Covid?’ vraagt Bril.
    ‘Dit is nu op wereldniveau. Continu wordt er gezegd dat het heel gevaarlijk is. Maurice de Hond heeft dit bekeken, en constateertde dat jonge mensen hun kans om aan Covid te overlijden 500 keer overschatten. 500 keer! Dat is bizar! Mensen onderschatten juist meestal hun kans dat ze ergens aan overlijden. Dat is ook heel gezond. Alleen depressieve mensen zijn vrij accuraat in hun inschattingen.’
    ‘Mensen zijn extreem bang gemaakt’ door ‘criminele media’
    ‘Zijn deze mensen dan extreem depressief?’ vraagt Bril.
    ‘Nee, deze mensen zijn extreem bang gemaakt,’ antwoordt Schippers. ‘Uiteindelijk worden ze daar ook wel depressief van. Het is omgekeerd, in dit geval… Dat komt omdat de media continu zeggen dat je eraan dood kunt gaan, ook jonge mensen. Dit is echt ongekend. Zelfs oudere mensen overschatten hun kans met ik meen 25 keer.’
    Bril: ‘Wat mij betreft zijn de media criminelen, ik kan dat niet anders meer voelen. Mensen doodsangsten aanjagen, dat is crimineel. De media horen neutraal te zijn, maar ze zijn het tegenovergestelde geweest. En dat geven ze ook volledig toe.’
    Moeder kan door corona maatregelen niet meer lopen en zelfstandig eten
    ‘Die rol hebben ze, maar ik zie nog veel ernstigere dingen gebeuren,’ gaat de hoogleraar verder. ‘Zo heeft mijn moeder 11 weken lang in haar stoel gezeten, in haar kamer, zonder beweging, zonder fysiotherapie, zonder ergotherapie. In het ziekenhuis is nu geconstateerd dat ze daardoor vergroeiingen heeft. Vóór de lockdown kon ze lopen en zelfstandig dingen doen, en nu kan ze niet meer lopen, en zelfs niet meer zelfstandig eten en drinken.’
    ‘Stel nu dat mijn zus dat met mijn moeder had gedaan, dat zij haar 11 weken in een kamertje had gezet vanwege een virus. Dan was ze veroordeeld wegens verwaarlozing en wederrechtelijke vrijheidsberoving. Maar nu het op zo’n grote schaal gebeurt, wordt gezegd dat het wel ‘een beetje vervelend’ is, maar dat ‘het voor hun eigen veiligheid’ was. Mijn moeder zegt nu dat ze liever aan corona doodgaat, dan dat ze zo moet leven.’
    ‘Gaslighting’ op wereldschaal: Iedereen moet zelfde narrative volgen
    Schippers spreekt mensen uit allerlei landen, Nederlanders die in Amerika wonen, Canada, Brazilië, en elders. ‘Gaslighting’ gebeurt op wereldschaal. ‘Zij benaderen mij en vragen of dit bij ons ook zo is. Ja, bij ons wordt er ook zo’n wet aangenomen, bij ons moet er ook een verplicht vaccin komen. Er is dus een narrative die door de hele wereld gevolgd moet worden.’
    ‘Mensen gaan daardoor aan zichzelf twijfelen. Als je daarin meegaat, als volk, als mensen, dan gaat het steeds verder. Tegen dat wetsvoorstel (corona spoedwet) heeft overigens een record aantal mensen, iets van een half miljoen, een petitie ondertekend. Gelukkig is het Nederlandse volk kritischer dan ik dacht.’
    Bril: ‘Ik had wel iets beters verwacht van Nederland, dat ze kritischer zouden zijn. Ik heb tijdens deze crisis gezien dat bijna alle mensen stoppen met hun gevoel dat ze alles kunnen zeggen, en meteen gaan napraten wat er van hogerhand -overheid, media- wordt gezegd. Dat is angst, is dat niet logisch?’
    ‘Ja. Crisis en angst leidt tot ‘we moeten naar een oplossing’. Als je dan tijdens een crisissituatie vraagt of dat wel verstandig is, of je niet een andere kant op moet, gaan mensen zich tegen jou richten… Voor gaslighting heb je twee partijen nodig. De ene partij zegt: dit is het verhaal, dit moet je geloven, dit moet je opvolgen. De andere partij kan zeggen: ik ben het er niet mee eens, denk dat het anders zit en doe er niet aan mee. Kijk, als ik zie dat het filmpje van Rutte 7 miljoen keer bekeken wordt, wil ik ook dat 7 miljoen mensen de andere kant van het verhaal horen.’
    ‘Maar de media hebben toegegeven dat ze dat dus absoluut niet willen. Want stel je toch eens voor dat mensen kritisch zouden zijn!’ reageert Bril. ‘Tijdens een crisis moeten ze ervoor zorgen dat iedereen precies hetzelfde doet.’
    ‘Kritisch denken is de sleutel, maar slechts weinig mensen durven dat’
    ‘En dat heet groepsdenken en gaslighting,’ herhaalt Schippers. ‘Het is cognitieve dissonantie, het is voor het ‘goede doel’ en het ‘grote goed’. Dus als jij constant het gevoel krijgt dat er iets niet klopt, ‘ben ik nou gek, of die ander?’ dan is dat een red flag. Vervolgens ga je naar andere informatie kijken en kritisch zelf nadenken… ‘Laat ik eens naar andere filmpjes kijken, daar ga je niet dood van en krijg je ook geen Covid van.’ Bekijk die info! Zit er misschien iets in? Kritisch denken is echt de sleutel.’
    Bril vraagt dan hoe je mensen zover krijgt dat ze dit durven te gaan doen.
    ‘Dat is lastig, want eigenlijk moet je een gevoel van veiligheid geven. Het probleem is dat mensen zich zo onveilig voelen, dat ze het niet durven. Mensen blijven vaak jarenlang in dit soort relaties hangen, op het werk, in een privé relatie. Dus als het straks voorbij is, en veel mensen hebben geknokt om de democratie te behouden, en dat is gelukt, zeggen zij ‘maar was er een probleem dan? Er was toch niets aan de hand, het ging toch prima zo?”
    ‘Rutte zei over dat filmpje met drie mensen die op minder dan anderhalve meter een gebakje zaten te eten en een hoge boete kregen, dat dit terecht was omdat we een ‘crisis’ hebben. Dat is pure ‘just world hypothesis’. Ze hebben alle drie iets van 400 euro boete gekregen, een hele hoop geld, maar ‘dat moet gewoon, dat kan niet anders’. De ‘just world hypothesis’ zegt dus dat ze die boete hebben verdiend. Dit moet je blijven benoemen, want kom op zeg, hoe gevaarlijk is dat?!’
    ‘Voel’
    Bril: ‘Wij maken nu zoveel kapot, niet alleen hier, maar wereldwijd. Zoals in India, waar veel mensen nu niet meer te eten hebben.’
    Schippers: ‘Ja, er zijn nu 110 miljoen werklozen in India. Hoe gaan we straks het zorgsysteem betalen, met honderden miljoenen werklozen? Ik weet het niet. Ik hoop dus heel erg dat mensen de waarheid van die verdraaiing gaan onderscheiden. Dat is moeilijk, maar probeer al die info te wegen.’
    ‘En vooral: voel. Vooral hoog opgeleide mensen zijn gewend om niet meer te voelen in hun hart. Die zitten teveel in hun hoofd, zeg maar. Maar als je teruggaat naar je gevoel, dan zegt dat bij mij en heel veel mensen dat het niet klopt. Dat is ook een red flag. Dat gevoel moet je wel volgen.’
    ‘Weet je wat mensen in een sekte hebben, wat ik heel bijzonder vond, en wat ik opeens herkende? Een soort verstijving in het lichaam. Dat zijn de mensen in de supermarkt die opzij springen. Die zien er helemaal verstijfd uit, van angst, letterlijk. Dat is ook waar je leden van een sekte aan herkent: die zitten niet meer in hun gevoel en ontspanning.’

Xander

(1) Café Weltschmerz (YouTube)

*Indien u wilt reageren op het forum: lees eerst de siteregels.
    *Geloofsdiscussies naar het Geloofsforum. Nodig uw gesprekspartner uit om op het Geloofsforum  verder te praten.

Mooi dat er steeds meer mensen hun visie geven die veelal "zwijgen" vanwege beroepsmatig aanzien.