Bouw huurhuizen later door stikstof

• donderdag 18 juni 2020
  • Categorie: , , ,
  • Callantsoog - De bouw van zeventien sociale huurwoningen aan de Denneweg in Callantsoog loopt mogelijk een vertraging van een jaar op.

Winnie van Galen -18-6-2020

Wethouder Jelle Beemsterboer van de gemeente Schagen houdt hiermee rekening nadat vier natuurverenigingen een zienswijze op een ontwerp-besluit hebben ingediend op basis van stikstofeisen.

Volgens de wethouder gaat het om zeer kleine stikstofoverschrijdingen die in geen verhouding staan tot de maatschappelijke relevantie van het bouwproject: de bouw van zeventien sociale huurwoningen.

’Heftig’

"Een theoretisch probleem wordt zo een menselijk probleem. Dat zoiets gebeurt bij sociale huur vind ik heftig. Het betekent dat mensen niet kunnen samenwonen of gescheiden personen langer bij hun ex moeten blijven wonen.’’

De bouw van de zeventien huizen zou na de zomervakantie beginnen. In plaats hiervan moet rekening worden gehouden met een flinke vertraging, mogelijk een jaar als de bezwaren tot aan de Raad van State wordt doorgezet, aldus Beemsterboer die hoopt dat partijen er nog uitkomen. ,,We zijn in goed overleg voor andere oplossingen over stikstof.’’

De bezwaren zijn ingebracht door Natuur en Milieufederatie, Natuurmonumenten, Landschap Noord-Holland en de stichting Duinbehoud. Het bouwproject komt uit de koker van corporatie Wooncompagnie.

Noordhollands Dagblad