RIVM meldt 66 nieuwe sterfgevallen, laagste aantal sinds piek eind maart

• zondag 26 april 2020
  • Het aantal gemelde corona-doden is de afgelopen 24 uur gestegen met 66. Daarnaast zijn er 75 nieuwe ziekenhuisopnames gemeld.

Annabel van Gestel 26-4-2020

Dat blijkt uit de dagelijkse cijfers van het RIVM. Beide aantallen lagen sinds de piek van eind maart niet zo laag. Het totaal aantal sterfgevallen als gevolg van het coronavirus staat hiermee op 4.475 en het totaal aantal patiënten dat in het ziekenhuis opgenomen is (geweest) op 10.456.

Deze maand hebben zowel het aantal nieuwe gemelde sterfgevallen als ziekenhuisopnames niet zo laag gelegen. Gisteren werden er nog 120 sterfgevallen en 100 ziekenhuisopnames gemeld bij het RIVM. Belangrijke kanttekening hierbij is dat veel ziekenhuizen hun administratie pas na het weekend bijwerken. Wellicht zijn er in het afgelopen etmaal dus meer mensen overleden en opgenomen in het ziekenhuis, maar zijn die nog niet gemeld bij het RIVM.
    655 mensen zijn in de afgelopen 24 uur positief getest op het virus. Het totaal aantal geconstateerde besmettingen in Nederland komt hiermee op 37.845. Omdat niet iedereen getest wordt, ligt het werkelijke aantal besmettingen en corona-doden hoger. Gisteren maakten huisartsen bekend dat ze via een nieuw meldsysteem in ruim een week 764 patiënten hebben aangemeld die waarschijnlijk zijn overleden aan Covid-19, maar die niet zijn getest.
    DS