Het front van de oppositie tegen het plan voor een stadhuis op Willemsoord is gebarsten. Gemeentebelangen vaart voortaan een eigen koers

• donderdag 30 april 2020
  • Het front van de oppositie tegen het plan voor een stadhuis op Willemsoord is gebarsten. Gemeentebelangen heeft kritiek op andere oppositiepartijen. Fractievoorzitter Nancy List vindt de discussie over het stadhuisplan ’een gelopen race’ en gaat een eigen koers varen. „We weten wanneer we ons verlies moeten nemen.”

De fractie blijft tegen de vestiging stadhuis op Willemsoord, benadrukt List. „Wij vinden het geen goede locatie, zeker niet in combinatie met de Museumhaven en andere ontwikkelingen op Willemsoord. Gemeentebelangen realiseert zich echter dat de coalitie anders besloten heeft en is benieuwd naar de enige echte peiling: de gemeenteraadsverkiezingen in 2022.”

Argumenten

Voor GB is het duidelijk dat het plan voor een stadhuis op Willemsoord ’een gelopen race’ is. „Wij weten wanneer wij ons verlies moeten nemen, mocht er al sprake zijn van verlies in deze. We vragen ons bovendien af welke nieuwe argumenten er nog zijn. Waar eindigt discussie op argumenten en begint stemmingmakerij? De tegenstanders lijken die grens helaas al te zijn overgestoken.”
    Gemeentebelangen constateert dat er in de discussie over het stadhuis op Willemsoord sprake is van ’een doordenderende coalitie en een niet constructieve oppositie’. List: „Als constructieve oppositiepartij maakt Gemeentebelangen zich zorgen om uitgaven met betrekking tot dit plan. Maar wij realiseren ons ook dat uitstel de kosten nog meer zal opdrijven, waardoor er nog minder geld elders besteed kan worden.”

Coronacrisis

Zij snapt niet waarom andere oppositiepartijen stellen dat Den Helder zich de miljoenen voor een stadhuis niet kan veroorloven en dat het geld beter kan worden gebruikt om de gevolgen van de coronacrisis te bestrijden. „Gemeentebelangen verneemt graag waar dat op is gebaseerd”, zegt List. „Liggen al die miljoenen nu op de plank en kunnen ze ergens anders aan worden uitgegeven? Volgens onze informatie wordt het geld voor het stadhuis gewoon geleend en geld is momenteel bijna gratis. Rente en aflossing zitten in de jaarlijkse exploitatiekosten van het stadhuis. Die werden in een raadsvoorstel vorig jaar op 1,7 miljoen euro per jaar gesteld, twee ton per jaar meer dan de huidige tijdelijke huisvesting kost. Dus hoezo gaat Den Helder ten onder aan de paar ton extra kosten per jaar voor een nieuw stadhuis? De leningen die de gemeente en verbonden partijen nu al hebben uitstaan hebben daar niets mee te maken, want of er nou wel of geen stadhuis wordt gebouwd, die andere leningen moeten hoe dan ook betaald worden.”

Alternatief

Een gezamenlijk alternatief voor het stadhuis op Willemsoord biedt de oppositie niet, stelt zij: „De ene partij wil de tijdelijke huisvesting permanent maken, een andere partij heeft steeds geroepen dat het stadhuis in de binnenstad moet komen. Hoeveel kosten die oplossingen dan? Gemeentebelangen heeft altijd begrepen dat het kantoorgebouw op Kooypunt, als dat na vertrek van de Rabobank permanent zou worden, ook ingrijpend verbouwd moet worden.”
    De fractievoorzitter van GB vindt ook dat de andere oppositiepartijen argumenten gebruiken die niet worden onderbouwd: „Er wordt gezegd dat de burgers tegen het stadhuis op Willemsoord zijn. Waar is dat op gebaseerd. Zijn er cijfers die deze koppeling leggen? Gemeentebelangen leest op sociale media van tegenstanders dat driekwart van de bevolking tegen een stadhuis op Willemsoord is. Wij zijn nieuwsgierig naar de onderzoeken daarnaar. Zou het misschien ook kunnen dat het lage vertrouwen van de burgerij vooral te maken heeft met het jarenlange gebakkelei van de gemeenteraad over het stadhuis? Wij kunnen ons zo voorstellen dat de bevolking dat spuugzat is en nu ook wil dat het eindelijk klaar is.”
    List zegt dat haar partij voortaan een eigen koers vaart en niet meer samen met de andere oppositiepartijen optrekt. „We gaan per onderwerp bepalen of wij voor of tegen stemmen.”
    Noordhollands Dagblad