Het aantal winkels blijft krimpen in de Noordkop. Tien procent leeg in Den Helder, maar ook Schagen boert achteruit

• donderdag 13 februari 2020
  • Categorie: , , ,
  • In de Noordkop loopt de binnenstad van Den Helder al decennia voorop waar het gaat om afkalvend winkelbestand. Maar nu groeit de leegstand ook in Schagen. Het is echter een landelijke trend.

Volgens onderzoeksbureau Locatus sloten vorig jaar in heel Nederland 2.767 winkels hun deur voor het laatst. ,,Dat is het hoogste aantal sinds 2004. En 40 procent meer dan het aantal gesloten zaken in 2018”, meldt onderzoeker Ger Slob. Na een aantal jaren van dalende leegstand is vorig jaar dit cijfer weer opgelopen. Slob: ,,De leegstand steeg van 6,7 procent op 1 januari 2019 naar 7,3 procent op 1 januari 2020. Na een periode van herstel, zijn we weer bijna terug bij de piek (7,5 procent) van 2015.”
    Locatus heeft ook de cijfers van de middenstand in de Noordkop op een rijtje gezet. Den Helder zit ver boven het landelijk gemiddelde met 10 procent van de beschikbare vloeroppervlakte leeg. De gemeente is samen met Woningstichting Den Helder en ontwikkelmaatschappij Zeestad al jaren bezig de winkelstraten te verkleinen. Een groot deel van de Spoorstraat is aan de detailhandel onttrokken. Ook in de Koningstraat zijn veel minder winkels dan vijf jaar geleden.

Stabiel

Traditioneel is Schagen een stabiele factor qua middenstand. Als centrumgemeente van de Noordkop komen de klanten uit alle windrichtingen naar de marktstad. Het zogenoemde ’rondje Schagen’ kent anno 2020 evenwel ook minder etalages dan halverwege het vorige decennium. De leegstand is in Schagen momenteel 6,7 procent van de beschikbare winkelruimte.
    Middenstander Louis Schoehuijs ziet het met enige zorg aan: ,,Het is gewoon een feit dat er ook in Schagen steeds meer winkelketens zijn gevestigd. Het aantal zelfstandige winkeliers, zoals onze vishandel al drie generaties is, loopt terug. Dat merk je vervolgens aan de betrokkenheid van ondernemers bij het winkelhart.”
    Volgens de vishandelaar is het daarom zaak om de belangrijkste winkelstraat Gedempte Gracht eens een langverwachte opfrisbeurt te geven. Hoe ver het gemeentebestuur is met deze plannen, kan woordvoerder Ans Heijnis nog niet zeggen: ,,Ik ga het uitzoeken”, verzekert ze.

Schrijnend

In de andere twee gemeenten van de Noordkop zijn de leegstandscijfers overigens minder schrijnend. Zo staat in Hollands Kroon dit jaar 4 procent van het winkeloppervlak leeg en is in Texel sprake van een heel andere situatie. Op het Waddeneiland is slechts voor 1,8 procent sprake van leegstand.
    De onderzoekers, maar ook retail-deskundigen zoals professor Cor Molenaar wijzen er op dat er structureel wat aan het veranderen is in de markt. Dat er vorig jaar meer winkels gesloten zijn dan in de vijftien jaar daarvoor is immers een teken aan de wand. Was voorheen de horeca nog wel te porren om in een lege winkel te beginnen; ook die avenue wordt minder vaak ingeslagen.
    Volgens Locatus is het stijgende aantal faillissementen een van de oorzaken van winkels die voorgoed op slot gaan. Daarnaast zijn ketens bezig aan een ’shake-out’. Of winkelketens vallen om, of ze sluiten vestigingen zoals die van H&M in de Helderse Kroonpassage. Zelfs C&A is aan een terugtocht bezig op de winkelmarkt. Als het filiaal van deze modeketen aan de Helderse Spoorstraat zou sluiten, betekent dat opnieuw een aderlating voor het centrum van de marinestad.
    Noordhollands dagblad

Zo goed gaat het nu met de economie. Het zijn niet alleen de webwinkels, slechts een zeer beperkt groepje mensen profiteren va de goed economie Jan met de pet schiet er weinig of niets mee op. Belastingen die jaar in jaar uit stijgen, ze worden niet gecompenseerd en maar roepen dat we er op vooruit gaan.

Schagen is een pauperstadje. Alleen als het om zuipen gaat draait het als een tierelier; maar bijvoorbeeld een goede schoenwinkel is er niet meer. 1000 kledingzaken op een rij, Dominopizzashop, dichtgetimmerde en beplakte ramen; het gaat hard hollend achteruit.
    2 weken geleden was ik weer op zoek naar Arche schoenen waarop de verkoper zei: dat verkopen we niet meer in Schagen mevrouw, dat is te duur voor de bewoners hier in de noordkop! Ben even naar Amsterdam gereden en daar is het wel te koop.

Dekker zei

Anoniem 2, Schagen is voor heel veel mensen een leuk stadje met mooie winkels.
    Om nu het niveau van een plaatsje als Schagen op te hangen aan een bepaald merk schoenen wat dan ook nog een incourant merk is en waar geen modebewust mens in gezien wil worden, gaat wel wat ver. Laten we blij zijn met een plaatsje als Schagen waar de mensen nog normaal zijn en waar hoegenaamd geen criminele buitenlanders rond lopen die het op uw portemonnee hebben gemunt(in het beste geval). Dat een aantal ondernemers het hoofd niet meer boven water kunnen houden vanwege de zeer hoge belastingdruk van deze regering die jaar in jaar uit omhoog gaat, is die ondernemers in de meeste gevallen niet aan te rekenen.

@Dekker... waaruit blijkt dat de belastingdruk jaar in jaar uit omhoog gaat? zie o.a. https://www.plusonline.nl/belastingen/van-iedere-euro-gaat-39-cent-naar-de-belasting
    Maar inderdaad...wanneer anoniem 1 zijn dure Arche schoenen wil kopen, weet hij op voorhand al dat hij/zij deze niet in Schagen kan vinden (ook niet in Alkmaar, Den Helder of Hoorn).

Dekker zei

Anoniem 3, slechts een paar verhogingen en vergeet ook de forse stijging van de waterschapbelastingen niet. https://goedkopeenergieengas.nl/energie/energiebelasting/

Bent u weleens op de Paas vee markt geweest? Ik ging met de kleinkinderen kijken en plotsklaps viel er een dronken, brakende jongen op straat waarop ze vroegen: Opa, wat doet die mijnheer?
    Schagen IS een pauperstad.