Duizend keer meer stikstof door Pallas dan toegestaan. Mag dat? Nee, zeggen bezwaarmakers tegen bouw kernreactor

• dinsdag 11 februari 2020
  • Categorie: , , , ,
  • Duizend keer meer stikstof elk jaar door Pallas dan wettelijk is toegestaan. Mag dat? Deze brandende vraag van Stichting Duinbehoud moet de Raad van State beantwoorden.

Stichting Duinbehoud grijpt de beoogde bouwde van kernreactor Pallas aan om het nucleaire terrein in de Pettemerduinen weg te krijgen. In Den Haag bij de hoogste bestuursrechter vocht de vrijwilligersorganisatie dinsdag het bestemmingsplan aan.
    Met dit plan maakt de gemeente de weg vrij voor het vervangen van de verouderde Hoge Flux Reactor. Bijna 59 jaar staat deze reactor in het nu Europees beschermde natuurgebied.
    Het nucleair terrein in de Pettemerduinen.
    © Foto Stichting Pallas
    Voor Duinbehoud zijn nucleaire activiteiten in de duinen een ‘historische vergissing die nu kan worden rechtgezet’. ,,Een industrieel complex hoort daar niet”, betoogde voorzitter Piet Jonker tot rechter Gerdy Jurgens.

Niks bij

Jonker wees op de nieuwe stikstofregels van de provincie. Die bepalen dat er bijna niks extra’s mag bijkomen. Pallas veroorzaakt elk jaar duizendmaal meer stikstof, berekenden onderzoekers van Stichting Advisering Bestuursrechtspraak voor Milieu en Ruimtelijke Ordening.
    De Raad van State moet zich niks aantrekken van cijfers, reageerde gemeentelijk raadsman Roelof Reinders van het Haagse advocatenkantoor Pels Rijcken. ,,Het moet geen cijfermatige exercitie worden. Van belang is het rapport van een onafhankelijk ecoloog.”
    Volgens onderzoekers van het bureau Arcadis – ingehuurd door de gemeente – is er weinig aan de hand. De advocaat van Pallas, Jan van Oosten van het Amsterdamse kantoor Stibbe, deed daar een schepje bovenop. ,,Het duingebied staat er goed voor. Aanzienlijk beter dan eerder.”
    Piet Jonker stond met zijn oren te klapperen. ,,Het gaat juist slechter met de natuur daar. Onze consulenten zien de biodiversiteit in de duinen elk jaar achteruitgaan. En de belasting van stikstof is daar groter dan officieel is toegestaan.”

Bewijzen

Mr. Jurgens vroeg Jonker om bewijzen op papier. Die heeft Stichting Duinbehoud niet. ,,Als vrijwilligersorganisatie hebben wij geen mogelijkheden voor eigen rapportages. Mevrouw, kom eens kijken.” Lachend betwijfelde de staatsraad of dat voor een jurist zin heeft.
    Wordt de stikstofkwestie cruciaal voor Pallas? Essentieel is hoe zwaar de nieuwe uitstoot-regels wegen voor de Raad van State. Deze beperkingen golden nog niet toen de gemeente het bestemmingsplan vaststelde. En om dat plan gaat het.
    Naast Piet Jonker zat Albert Wegman uit Sint Maartenszee. Hij is voorzitter van Vereniging Pettemerduinen en strijdt als privépersoon tegen het bestemmingsplan. Beiden vinden een uitzondering voor Pallas onterecht om in de duinen te mogen bouwen. Zij betwisten de noodzaak. ,,Ontwikkelingen voor een andersoortige productie van medisch isotopen gaan razendsnel. En er zijn alternatieve locaties. Zoals Borssele, de Maasvlakte, Eemshaven.”
    Over de noodzaak herinnerde advocaat Reinders bij herhaling aan Europa. ,,Volgens de EU is Pallas urgent. Anders dreigt een wereldwijd tekort aan medisch isotopen.” De isotopen dienen voor het vaststellen en behandelen van hart- en vaatziekten en kanker.

Krankzinnig

Raadsman Van Oosten noemde verplaatsing van het complete nucleaire terrein ‘krankzinnig’. Hij benadrukte de samenhang van allerlei activiteiten.
    Volgens Jonker en Wegman blijft het niet bij de bouw van Pallas. ,,Er zullen diverse productiehallen komen. Er stdaat ons nog veel te wachten. De gevolgen zijn niet beoordeeld. Dat kán niet.” Van Oosten probeerde hen gerust te stellen. ,,Er is geen ingrijpende nieuwbouw nodig, voor zover wij nu weten.”
    De Raad van State doet binnen zes weken uitspraak.
    Noordhollands Dagblad