De winning van lithium bedreigt oorspronkelijk volk –

• dinsdag 11 februari 2020
  •  Woordvoerder: “De overstap naar de elektrische auto zal ons allemaal doden”

(Vertaling: E.J. Bron)
    Het “witte goud” wordt vooral gewonnen in een gebied in Zuid-Amerika: het gaat om lithium. De grondstof wordt gebruikt voor de productie van accu´s voor elektrische auto´s. Maar in de streken waar de winning plaatsvindt, is het leefgebied van de mensen in gevaar.
    epoch times
    De winning van goud, zilver en lithium: het drielandenpunt in Zuid-Amerika tussen Argentinië, Chili en Bolivia beschikt over een groot deel van de wereldwijde voorraad lithium. 70% van de wereldwijde reserves wordt in dit gebied gewonnen. Niet voor niets noemt men het gebied de “lithiumdriehoek”. Lithium is nodig voor de productie van accu´s voor elektrische auto´s.
    Veel deskundigen zijn echter sceptisch wat betreft de winning van het “witte goud”. Want de winning van de grondstof heeft toenemende gevaren voor de oorspronkelijke bevolking. Het levensfundament van de mensen wordt verwoest.
    Winning van lithium bedreigt oorspronkelijk volk
    Het Argentijnse hooggebergte en zijn zoutwoestijnen zijn absoluut geen uitnodigend gebied: het is zuurstofarm en meestal koel en droog. Dit eenzame vulkaanlandschap heeft maar weinig wegen. Hier woont het oorspronkelijke volk van de Kollas. Deze duizenden jaren oude cultuur leeft van de lamateelt en het kunsthandwerk.
    Maar het volk leeft constant in angst. Sinds de winning van lithium in hun leefgebied is alles veranderd. De lama´s sterven meestal al kort na de geboorte. Het stof van de machines – dat vermoedelijk uit basisch natriumhydroxide bestaat – veroorzaakte ziekten onder de mensen en vervuilt het water. Het milieu wordt volgens lokale milieuactivisten bij de winning van lithium absoluut niet gespaard en de ondernemingen zouden nauwelijks investeren in veiligheidsmaatregelen.
    Milieuvervuiling voor elektrische mobiliteit
    Landen zoals de VS, China of verschillende Europese landen proberen het verkeer in de grote steden te revolutioneren. Daarbij dient de elektrische mobiliteit de steden schoon te houden. Voor deze verandering zijn lithium ionen accu´s nodig, want de voertuigen op stroom kunnen alleen daarmee rijden. Eén enkele accu heeft tien kilogram lithium nodig. De wereldwijde winning van lithium is sinds 2016 verdubbeld.
    Het probleem bij de winning van lithium zit o.a. in de besmetting van zout en zoet water. Barrières tussen zout water en zoet water worden door de diepe boringen vernietigd. De natuurlijke grondwaterreserves worden daardoor bedreigd. Voor de exploitatie van de lithium-zoutmassa heeft de firma “Sales Jujuy” naar eigen zeggen tot 80.000 liter vers water per uur nodig. Het zoutmengsel wordt in enorm grote bekkens gepompt en verdampt. Reden daarvoor is de zogenaamde “energiebesparende verdampingtechniek”.
    Grote winst door winning van lithium
    Martín Perez de Solay is de baas van de Australische mijnbouwonderneming “Orocobre”. Hij vermeldt in het halfjaarlijks rapport: “Het was weer een heel goed halfjaar op grond van een goede winstmarge van $ 8000,- per ton lithium. Dat heeft ons inkomsten van $ 63 miljoen opgeleverd. De prijs voor lithium ligt bij $ 12.295,- per ton.
    Duitsland wil hier aan meedoen. Minister van Economische Zaken Peter Altmaier van de CDU zei al in het jaar 2018 op een energieconferentie “dat de behoefte aan mobiele en vaste accumulators snel toeneemt. De productie van accu´s zal een wezenlijk deel van de industriële keten van toegevoegde waarde wereldwijd worden. Omdat accutoepassingen gewoon in het kader van de energietransitie, in het kader van de elektrische mobiliteit, maar ook op vele andere industriële terreinen normaal worden.”
    “Wij kennen geen elektrische auto´s”
    De oorspronkelijke bevolking wil niet langer toekijken bij de vervuiling van hun leefgebied. Clemente Flores, de woordvoerder van in totaal 33 gemeenten in Salina Grandes, wil de productie van lithium verhinderen.
    Met een blik naar Europa zegt hij: “De winning van lithium voor Europa en de verandering naar de elektrische auto zullen onze gemeenten en ons landschap doden. En tot nu toe kenden we hier geen auto´s. En al helemaal geen elektrische auto´s – die kennen we alleen van foto´s. Jullie denken daarmee de mensheid te kunnen redden, maar jullie zullen ons allemaal doden.”
    Vertaald uit het Duits door:
    E.J. Bron(www.ejbron.wordpress.com)