D66 hekelt idee dat Helders perspectief duizenden banen oplevert

• woensdag 5 februari 2020
  • Categorie: , , ,
  • Rekent de gemeente zich niet rijk door in ’Het Helders perspectief’ uit te gaan van grote banengroei terwijl er op de Noordzee geen nieuwe activiteiten zijn qua olie en gas?

Die kritische vraag stelt fractieleider Henk Mosk van D66 naar aanleiding van de ambitieuze plannen van het gemeentebestuur.
    Mosk: „In 2019 werd geen enkel nieuw olie- of gasveld in het Nederlandse deel van de Noordzee ontdekt. Zonder nieuwe ontdekkingen stokt uiteindelijk de aanvoer van gas of olie. Een gunstiger investeringsaftrek van de overheid zou gaswinning rendabeler kunnen maken, maar laat op zich wachten.”
    In ’Het Helders perspectief’ wordt uitgegaan van een banengroei van mogelijke toename van vierduizend volgend jaar tot zevenduizend in 2025. Naast vacatures bij de Koninklijke Marine zou het volgens het Helderse college om banen in de offshore gaan. Vooral in wind op zee. Maar er gaapt een flink gat tussen het werk dat er nu in de offshore is en wat er in de toekomst door wind op zee geschapen moet worden.
    Mosk: „Ik wil van het college horen of men op de hoogte is van het rapport over kleine gasvelden van The Hague Centre for Strategic Studies. Bedrijven die aan de slag willen gaan op zee kampen met zeer lange procedures.”
    Voorts vraagt Mosk: „Bestaat de werkgelegenheid in de (lucht-)haven de komende tien jaar in belangrijke mate uit exploratie en exploitatie uit nieuwe velden, of voornamelijk uit bestaande velden?”
    De D66 fractieleider meent dat het Helderse college de kwestie aanhangig moet maken bij het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Het liefst samen met andere Noordkop-gemeenten en de offshore partners Amsterdam en Groningen.
    Noordhollands Dagblad