Oppositie Den Helder wil vanwege beperkingen bestemmingsplan rem op stadhuisplan Willemsoord

• dinsdag 28 januari 2020
  • Categorie: , ,
  • Er moet een rem worden gezet op het plan voor een stadhuis op Willemsoord, omdat het in strijd is met het bestemmingsplan.

Dat vindt de voltallige oppositie in de Helderse gemeenteraad. Het door PVV-raadslid Leo van Esdonk opgestelde initiatiefvoorstel is ondertekend door PVV, D66, GroenLinks, Gemeentebelangen en Behoorlijk Bestuur.
    De coalitiepartijen Beter voor Den Helder, VVD, CDA, Seniorenpartij, CU, Stadspartij en PvdA willen het stadhuis vestigen in de gebouwen 72 en 66 op Willemsoord. Op 25 februari vorig jaar heeft de gemeenteraad daar het geld voor beschikbaar gesteld.
    Maar volgens de oppositiepartijen is dat voornemen in strijd met het bestemmingsplan en kan het college daar pas aan de slag als het is gewijzigd.
    ,,Het bestemmingsplan staat grootschalige kantoorbestemming op die locatie niet toe’’, zegt Leo van Esdonk. ,,Wij vragen het college daarom om het bestemmingsplan Willemsoord 2012 eerst te wijzigen voordat Zeestad verdere stappen zet voor het realiseren van een stadhuis op Willemsoord.’’

Gemengd

In het initiatiefvoorstel wijzen de oppositiepartijen het college er op dat de gebouwen 72 en 66 de bestemming ’gemengd’ hebben. Voor een kantoorbestemming, inclusief publieksgerichte baliefuncties, geldt een maximum van 500 vierkante meter per vestiging. Onder vestiging wordt (een deel van) het gebouw verstaan waarin het kantoor wordt gerealiseerd. De gemeente komt volgens het eigen bestemmingsplan daarom niet verder dan 1000 vierkante meter kantoorruimte in de twee gebouwen, namelijk 500 vierkante meter in elk gebouw, zegt de oppositie. Daarnaast geldt op Willemsoord het maximum van 2000 vierkante meter voor alle kantoorruimten. De vijf oppositiepartijen zeggen dat van die 2000 vierkante meter inmiddels ruim de helft is ingevuld door De Kampanje, Coltof Makelaardij, Willemsoord BV en Zeestad.
    Dan is er nog het punt van geluidshinder. De oppositiepartijen verwijzen naar een rechtszaak tussen de Stichting HD2 en de gemeenteraad over het bestemmingsplan.
    De Raad van State heeft in die zaak aangegeven dat een kantoor in de Wet geluidhinder weliswaar niet is aangemerkt als geluidgevoelig object, maar dat bedrijfsruimten waar gedurende een langere periode van de dag personen verblijven die een zekere bescherming tegen onaanvaardbare geluidhinder behoeven, wel als geluidgevoelig dienen te worden aangemerkt. Omdat de scheepshelling en scheepsdokken in de buurt zijn, kunnen de gebouwen 66 en 72 op Willemsoord daarom geen permanente kantoorbestemming krijgen, aldus de oppositie.
    College en coalitiepartijen willen het stadhuis in 2023 af hebben. Vorige week is bepaald dat architectencombinatie Office Winhov/Van Hogevest Architecten de klus krijgt. De architectenbureaus die buiten de boot zijn gevallen kunnen nog bezwaar maken tegen deze keus van de gunningscommissie.

Vertraging

Of de oppositie probeert het proces te vertragen? Van Esdonk: ,,Het enige wat wij willen is dat gemeenschapsgeld goed wordt besteed. Dit plan heeft veel open eindjes. Onder andere hoe het openbaar vervoer geregeld wordt, over bodemverontreiniging en parkeerplekken. Wethouder Wouters kon vorig jaar op geen van die vragen antwoord geven. Wij zouden het niet goed vinden als straks blijkt dat dit stadhuisplan veel meer kost dan was gepland. De gemeente verlangt van burgers dat zij zich aan de regels houden. De gemeente heeft een voorbeeldfunctie en moet zich houden aan wet- en regelgeving.’’
    Noordhollands Dagblad