Uniform stikstofbeleid in elf provincies

• woensdag 11 december 2019
  • Categorie:
  • In elf provincies worden vrijdag uniforme en nieuwe stikstofbeleidsregels van kracht. Alleen Friesland maakt nog een voorbehoud.

Het verschil tussen de regels van het Rijk en de provincies is weggepoetst, maar of de boosheid van de boeren erdoor verdwijnen zal is afwachten. ,,Geen idee hoe ze reageren, mensen zullen wel erkennen dat we naar ze geluisterd hebben’’, zegt de Noord-Hollandse gedeputeerde Esther Rommel (VVD). Zij praat woensdag bouwers, agrarische sector en natuurbeheerders bij over de nieuwe regels. Er worden er negentig vertegenwoordigers van de sectoren verwacht in het Provinciehuis.
    ,,Dit is puur om weer vergunningen te kunnen verlenen. Verder winnen we er niet zoveel mee’’, geeft zij toe. De nieuwe regels moeten het boeren makkelijker maken hun bedrijven te innoveren, te vernieuwen of de ’stikstofruimte’ te gebruiken van bedrijven die stoppen om zelf te kunnen groeien. Vergunningen van bedrijven die stoppen kunnen worden overgenomen minus dertig procent van de stikstofruimte. Die wordt als het ware teruggeven aan de natuur.
    Omdat niet in te schatten is wat dit de natuur op gaat leveren, zijn de verwachtingen op korte termijn niet hoog bij Rommel. Zij verwacht meer van de gebiedsgerichte aanpak die Noord-Holland voorstaat. Maatwerk leveren in en om de natuurgebieden die de provincie rijk is. ,,Tot mei 2020 gaan we de gebiedsgerichte aanpak in kaart brengen. Daar ga je slagen mee slaan.’’
    Noordhollands Dagblad