PvdA-gedeputeerde Adnan Tekin stapt op wegens falend toezicht op staalbedrijf Tata Steel

• dinsdag 10 december 2019
  • Categorie: , ,
  • Provincie had uitstoot giftige stoffen niet opgemerkt

10-12-2019

De Noord-Hollandse gedeputeerde Adnan Tekin treedt af vanwege falend toezicht op staalbedrijf Tata Steel. Tekin was als provinciebestuurder verantwoordelijk voor zowel gezondheid als milieu. In die rol had hij veel te maken met de staalgigant in IJmuiden. Die was het afgelopen jaar herhaaldelijk in het nieuws vanwege de uitstoot van schadelijke stoffen, onder meer in de vorm van zogeheten grafietregens.

De provincie meldde vorige week nog dat ook de uitstoot van stof door een van de fabrieken van Tata al jaren veel te hoog is.

Tata meldde de overtreding zelf. De provincie en de Omgevingsdienst hadden de overschrijding niet opgemerkt.

Verwijzend naar de “recente ontwikkelingen” heeft hij besloten “zijn politieke en bestuurlijke verantwoordelijkheid te nemen”, meldt zijn partij PvdA. “Na drie jaar hard gewerkt te hebben in dit dossier, bleek recent weer dat de samenwerking met de controlerende en toezichthoudende instanties niet bracht wat daarvan verwacht mocht worden.”

ANP