Analyse: Marine gaat achter het net vissen door uitstel onderzeebootorder

Datum:
  • vrijdag 6 december 2019
  • in
  • Categorie: ,
  • Slecht nieuws voor de Koninklijke Marine en diens hofleverancier Damen. N



    iet alleen wordt er dit jaar geen besluit genomen over de aankoop van onderzeeboten. Ook komend jaar gaat dat niet gebeuren, maar pas in 2021. Deze week zong rond dat de bewindspersonen van het ministerie van defensie op 13 december een brief naar de Tweede Kamer sturen over de boten. Die brief zal er wel komen, maar het langverwachte nieuws over de miljardenorder staat er niet in. Uitstel kan nu heel goed afstel worden, verwachten ingewijden. Dit roept een drietal vragen op.
    Waarom afstel?
    In de eerste plaats door een wisseling van regering. Het huidige kabinet wordt in 2021 vervangen. In maart van dat jaar zijn er verkiezingen voor de Tweede Kamer. Het uitstel van een besluit over de bouw van onderzeeboten wordt dus overgelaten aan de volgende regering. Als dat kabinet het niet nodig vindt dat Nederland over onderzeeboten beschikt, dan wordt de Onderzeedienst noodgedwongen opgedoekt op het moment dat de huidige boten niet meer te gebruiken zijn.

    Rasse schreden

    Dat moment nadert met rasse schreden. Het duurt zeven jaar voor een boot naar de eisen en wensen van de Koninklijke Marine bedacht, ontwikkeld, gebouwd en ingevaren is. Defensie ging ervan uit dat in 2027 het eerste vaartuig operationeel zou zijn. Stel dat in de tweede helft van 2021 een ander kabinet toch dat langverwachte besluit neemt, dan vaart de boot pas aan het eind van volgend decennium. Die onderzeeërs zullen ongetwijfeld weer duurder zijn dan de 3,5 miljard voor vier stuks waar nu rekening mee gehouden wordt.
    Waarom wil Nederland dure onderzeeboten?
    In de eerste plaats om een unieke strategische capaciteit binnen de NAVO aan te bieden: spioneren en dus inwinnen van informatie door ongezien de kusten van tegenstanders van het bondgenootschap te naderen. Daarnaast is het onderzeebootwapen een geducht onderdeel van het arsenaal van de NAVO. De Koninklijke Marine heeft ruim een eeuw ervaring met onderzeeërs en is daarmee een zeemacht die langer met het bijltje hakt dan de meeste andere marines. Het opgeven van deze niet te vervangen kennis en kunde, maakt van de toch al kleine Nederlandse marine een nog onbeduidender onderdeel van Defensie. Kenners van het ministerie wijzen er op dat luchtmachtofficieren, die dankzij de aankoop van nog meer peperdure jachtvliegtuigen dan eerder besloten, in hun vuistje lachen. Het mag dan taboe zijn binnen het ’Paarse’ ministerie van defensie, maar de marine, land- en luchtmacht vechten ouderwets om de verdeling van de schaars beschikbare centen. De Koninklijke Marine vist achter het net.

    Staatsbedrijf

    Waarom is uitstel slecht voor scheepsbouwer Damen?
    In de eerste plaats om een unieke strategische capaciteit binnen de NAVO aan te bieden: spioneren en dus inwinnen van informatie door ongezien de kusten van tegenstanders van het bondgenootschap te naderen. Daarnaast is het onderzeebootwapen een geducht onderdeel van het arsenaal van de NAVO. De Koninklijke Marine heeft ruim een eeuw ervaring met onderzeeërs en is daarmee een zeemacht die langer met het bijltje hakt dan de meeste andere marines. Het opgeven van deze niet te vervangen kennis en kunde, maakt van de toch al kleine Nederlandse marine een nog onbeduidender onderdeel van Defensie. Kenners van het ministerie wijzen er op dat luchtmachtofficieren, die dankzij de aankoop van nog meer peperdure jachtvliegtuigen dan eerder besloten, in hun vuistje lachen. Het mag dan taboe zijn binnen het ’Paarse’ ministerie van defensie, maar de marine, land- en luchtmacht vechten ouderwets om de verdeling van de schaars beschikbare centen. De Koninklijke Marine vist achter het net.
    En dan is er de Brexit. Als het Verenigd Koninkrijk, nu nog een grootmacht binnen de Europese Unie, het pact verlaat, wordt de politieke rol van president Macron automatisch groter binnen de Unie. Deze week liet Macron al zijn tanden zien in een discussie met Donald Trump. Van de Duitse premier Merkel wordt niets meer vernomen.
    Het ligt om die reden voor de hand dat de premier van Nederland over twee jaar nog beter naar de wensen van zijn Franse collega luistert dan nu reeds het geval is met Mark Rutte.
    Want als er één ding duidelijk is in het onderzeebotendossier dan is het dat de aanschaf van dit wapen een kwestie van machtspolitiek is. Niet van het voor de bühne gebruikte argument: de beste boot voor de beste prijs.
    Noordhollands Dagblad





    Waarom wil Nederland dure onderzeeboten?

    0 reacties :

    Een reactie posten