Er komen nu al 700.000 mensen per jaar naar Willemsoord in Den Helder en dat groeit door richting het miljoen

• donderdag 21 november 2019
  • Willemsoord trekt bijna 700.000 bezoekers per jaar, maar dat aantal kan komend decennium groeien tot een miljoen bezoekers. Dat stelt directeur Hans Broekmeulen naar aanleiding van een economisch rapport dat hij heeft laten opstellen.

Wat is de economische en maatschappelijke betekenis van Willemsoord voor Den Helder en de regio? Om hier een beeld van te krijgen is aan onderzoeksbureau Decisio gevraagd om de economische impact te onderzoeken.

Werk

Uit de studie blijkt dat er in totaal zo’n negentig bedrijven (waarvan circa twintig stichtingen) op Willemsoord zijn gevestigd die aan 370 mensen werk bieden. Samen boeken zij een omzet van ruim 24 miljoen euro. De bedrijven op Willemsoord zorgen voor nog eens 110 werkzame personen en 15 miljoen euro omzet bij toeleverende bedrijven.
    Directeur Broekmeulen is blij met het rapport: ,,Dit geeft aan dat we op de goede weg zijn. Het is eens prestatie van een ieder die op Willemsoord werkzaam is. De gemeente is ook tevreden met het resultaat zoals dat in dit rapport is geboekstaafd. Ik verwacht dat de komende jaren een nog betere bezetting van de Oude Rijkswerf te zien zal zijn. De komst van het gemeentehuis zal daar ook een positieve bijdrage aan leveren, verwacht ik.”
    Willemsoord trekt op jaarbasis zo’n 600.000 vaste bezoekers waarvan de meesten komen voor theater De Kampanje, Kinepolis, de twee musea en de horecagelegenheden. De diverse evenementen trekken ruim 80.000 incidentele bezoekers.
    Al die bezoekers geven jaarlijks ca. 10,5 miljoen uit, wat een gemiddelde betekent van zestien euro per bezoeker. Naast de betaalde banen werken er bijna 500 mensen als vrijwilliger bij de bedrijven op Willemsoord en zijn er diverse sociale werkplekken.
    NOORDHOLLANDS DAGBLAD