Cultuur onder Vuur: het nieuwe rapport 'Schoolboeken: van informatie naar indoctrinatie'

• donderdag 7 november 2019
  • Categorie: , , ,

•  links indoctrineert onze schoolkinderen

7-11-2019

Cultuur onder Vuur was met een aantal medewerkers in de Tweede Kamer om het nieuwe rapport Schoolboeken: van informatie naar indoctrinatie te overhandigen aan Harm Beertema, onderwijswoordvoerder namens de PVV.

Munitie

Beertema heeft als eerste de linkse indoctrinatie in het onderwijs op de agenda in de Tweede Kamer gezet, toen nog onder het bewind van minister Jet Bussemaker in de periode 2012-2017. Hij was zeer lovend over het schoolboekenrapport, omdat het zijn fractie de munitie in handen geeft om de overduidelijke linkse sturing in het onderwijs te bestrijden.

Minister als activist

Het is niet verrassend dat de huidige minister van onderwijs, Ingrid van Engelshoven van D66, geen oog heeft voor linkse vooringenomenheid in onderwijsland. “Ze gedraagt zich veel meer als een keiharde linkse activist dan als minister”, zegt Beertema. “Dat verwijt ik haar vaak in debatten. Volgens de grondwet moet zij als minister een dienaar van de kroon zijn. Ze doet alleen haar kunstje voor D66, GroenLinks en in mindere mate de SP.”

Interview

Bekijk hier de uitreiking van het rapport en het interview dat wij met Harm Beertema hielden:

Het rapport is ook aangeboden aan Roelof Bisschop van de SGP. We stelden hem dezelfde 5 vragen:

Deze twee politici delen onze conclusie: links indoctrineert onze schoolkinderen.

Maar dat is niet genoeg.

Alle politici en beleidsmakers op het gebied van onderwijs moeten dit rapport in handen krijgen.

Dat kost echter tijd en geld. Help daarom met de verspreiding van het rapport aan docenten, onderwijsbestuurders, journalisten, politici – aan iedereen die ertoe doet in onderwijsland.

Censuur
    Bisschop zet zich samen met andere rechtse partijen in voor minder overheidsbemoeienis in het onderwijs. Hij is dan ook niet te spreken over de werkwijze van de huidige onderwijsminister Van Engelshoven, die “in gesprek” wil met uitgevers van schoolboeken omdat die bijvoorbeeld nog teveel het traditionele gezin laten zien. Bisschop: “Dat grenst aan censuur. Je moet als overheid verre blijven van die inhoud van schoolboeken.”

Totalitair denkpatroon

In het schoolboekenrapport wordt voor een belangrijk deel aandacht besteed aan de klimaatideologie en hoe kinderen geïndoctrineerd worden met apocalytische doemscenario’s. Kinderen worden in de klimaatstrijd ingezet als ‘veranderingsagenten’, die hun ouders een rode kaart kunnen geven wanneer ze een SUV rijden of de verwarming te hoog hebben staan. Bisschop zegt hierover: “Dat hoort bij een totalitair denkpatroon, dat je kinderen gebruikt om jouw standpunten doorgevoerd te krijgen. Ik gruw ervan eerlijk gezegd.”

Interview

Bekijk hier de uitreiking van het rapport en het volledige interview dat wij met Roelof Bisschop hielden: