Windmolens op het eiland? Tweederde van de Texelaars heeft er geen moeite mee

• maandag 21 oktober 2019
  • Zo’n tweederde van de Texelaars is voorstander van windmolens op het eiland.

Dat blijkt uit onderzoek van studenten Global Sustainability Science van Universiteit Utrecht. 66% van de Texelaars die een enquête over duurzame energie invulden, gaf aan voor de plaatsing van windturbines te zijn. De studenten enquêteerden in mei van dit jaar volwassenen uit alle leeftijdscategorieën in alle dorpen behalve De Cocksdorp. Volgens hun begeleider Annick van der Laan MSc geven de resultaten, die nu bekend zijn gemaakt, zeker relevante informatie over de houding tegenover duurzame energie.
    Aan de Texelaars werden drie mogelijke locaties voor windmolens voorgelegd: de omgeving van de Horsmeertjes, Midden-Eierland en De Schorren, een buitendijks kweldergebied nabij De Cocksdorp. Daarbij gaf een meerderheid van de respondenten de voorkeur aan De Schorren.
    Wel bleken de Texelaars zich meer te storen aan het zicht van windmolens dan aan dat van een zonnepark.
    Onder toeristen was vijftig procent voor windmolens op zee, dertig procent neutraal en twintig procent tegen windmolens op zee. Meer dan de helft van de geënquêteerde toeristen sprak zich bovendien uit voor zonnepanelen in de natuur en rond de duinen.
    Een grote meerderheid van de Texelaars is bereid om zonnepanelen op hun dak te laten leggen in de komende vijf jaar. Daarbij valt op dat hun bereidheid toeneemt als hun inkomen hoger is. De kosten vormen dus een grote drempel.
    De inwoners van Texel blijken het heel belangrijk te vinden dat er duurzame energie opgewekt wordt. De organisatie daarvan laten ze echter liever over aan de gemeente en TexelEnergie dan dat ze hier zelf actief in zijn.
    Een opvallend gegeven bij het onderzoek van de studenten naar water en verzilting is dat de gemiddelde Texelaar veel meer water verbruikt dan de gemiddelde Nederlander: 176 liter per dag tegenover 120 liter per dag. Dit kan volgens de onderzoekers mede veroorzaakt zijn door de grote horecasector op het eiland.
    Noordhollands Dagblad

Het is natuurlijk de vraag hoeveel Texelaars de enquête hebben ingevuld en natuurlijk staat dat er niet bij vermeld, dus hoeveel waarde moeten we aan een dergelijke enquête hechten?