Acht provincies gaan collectief van fossiel af

• donderdag 31 oktober 2019
  • Categorie: , , ,
  • Acht provincies vergroenen collectief hun energievoorziening.

,,We vragen het niet alleen van burgers en ondernemers, maar laten zien dat we zelf ook aanpakken’’, aldus de Noord-Hollandse gedeputeerde Zita Pels (GroenLinks) donderdag op een feestelijke bijeenkomst in de Statenzaal van het Provinciehuis, waar vertegenwoordigers van acht provincies om beurten de contracten tekenden.
    De dagvoorzitter kreeg er warempel een ’Verenigde Naties-gevoel’ bij. Uit alle 4000 aansluitingen die de provincies beheren stroomt volgend jaar in ons land opgewekte elektriciteit of groen gas. Het gaat niet alleen om de Provinciehuizen, maar om alle gebouwen, gemalen en - dat is niet te onderschatten - alle verkeersregelsystemen en straatlantaarns die de provincies beheren. Omdat Noord-Holland dichtbevolkt is met veel van dat soort installaties, gaat het alleen al in deze provincie om 900 aansluitingen.
    Twee jaar is er gewerkt aan het op één lijn krijgen van de acht en ’ambtelijk opdrachtgever’ Marco Berkhout schetste dat dat ’eigenlijk best een uitdaging’ was, die slechts verwezenlijkt kon worden dankzij zijn ’standvastige en stronteigenwijze’ projectleider en diens team. Gasleverancier Greenchoice en stroomproducent Vattenfall wonnen de aanbesteding en ook nog met tarieven die de provincies vrolijk stemden: win-win dus.
    Bij al dat feestgedruis viel het enige aanwezige Noord-Hollandse Statenlid, Michel Klein van ChristenUnie, op een bankje achterin de Statenzaal op. Hij glunderde, want een initiatiefvoorstel van hem zette alles twee jaar geleden in gang. ,,Ik hoorde dat de NS een leverancier zocht die kon garanderen dat groene stroom nieuw was opgewekt en vroeg me af waarom de provincie datzelfde niet zou kunnen eisen.’’
    Noord-Holland ontdekte al snel dat de schaal voor zo’n actie te klein was en zocht het collectief op. Klein: ,,Het tij zat mee.’’ Omdat groene stroom in de belangstelling kwam maar ook omdat nieuwe wetgeving een eind maakte aan het collectief inkopen van hun energie bij het rijk door de acht provincies.

Zeespiegelstijging

Ruimte op het spreekgestoelte werd op de bijeenkomst geboden aan Marjan Minnesma van duurzaamheidsorganisatie Urgenda, die in vogelvlucht liet zien hoe CO2, gemiddelde temperatuur op aarde en zeespiegel stijgen. ,,Men realiseert zich onvoldoende dat een versnelling van maatregelen nodig is. Het zou best kunnen dat de Hoge Raad op 20 december uitspreekt dat de overheid in 2020 een kwart minder broeikasgassen moet uitstoten.’’
    De uitspraak is sluitstuk van een serie zaken die Urgenda aanspande om de uitstoot een kwart minder te laten zijn dan in 1990. Dat ligt overigens in lijn van de eigen voornemens van de regering. ,,We vragen geen dus gekke dingen, we willen de overheid er alleen aan houden.’’
    De acht provincies zijn Noord- en Zuid-Holland, Utrecht, Flevoland, Gelderland, Limburg, Noord-Brabant en Zeeland.
    Noordhollands Dagblad

Groen Links is de animator achter de meest extreme plannen die de geschiedenis in zullen gaan als krankzinnig.
    Veel Nederlanders hebben niet minimaal €50.000,00 om hun huis van het gas af te halen, maar dat zal de communisten van GL, geholpen door Rutte, een zorg zijn zolang de windmolens hun levensgevaarlijke gas nog over diezelfde burgers mag verspreiden en vogels, insecten en vleermuizen mogen vermoorden.
    We zien intussen wat er gebeurt, het boerenprotest verliep zonder geweld maar nu de bouwvakkers in actie kwamen trad de politie keihard op, zoals ook in Frankrijk al maanden het geval is tegen de Gele Hesjes en dat gaan we in heel de EU zien.
    We worden op grote schaal bedrogen door de politiek in Brussel en Den Haag en het wordt met de dag idioter en smeerlap Rutte maar wegduiken.