Titels BDU in handen van Rodi

• zaterdag 21 september 2019
  • Categorie:
  • ALKMAAR
    Uitgeverij Rodi Media heeft de Noord-Hollandse weekblad- en nieuwsbladtitels van BDU overgenomen.

20-9-2019

Het is echter nog niet duidelijk of en zo ja welke titels er blijven voortbestaan.

De Noord-Hollandse bv van BDU werd dinsdag failliet verklaard door de rechtbank nadat het BDU uit Barneveld niet lukte om de titels winstgevend te maken.

Door het faillissement leken vijftien titels voorgoed te verdwijnen. De exploitatierechten bleken echter buiten de bv te zijn gehouden. De BDU Holding heeft deze nu verkocht aan Rodi Media.

Dit wordt bevestigd door directeur Dick Ranzijn van Rodi, die op de eigen website aangeeft dat het nog niet bekend is hoe en op welke manier de titels en uitgaven worden gebruikt. ’Daar gaan we ons in de komende periode over beraden.’

Tegenover deze krant ontkent Ranzijn dat de titels zijn aangekocht om ze van de markt te halen. „Het kan heel goed dat bepaalde titels weer verschijnen of dat we titels in elkaar schuiven.”

Ranzijn spreekt van een belangrijke aankoop. „Wij zijn hier heel erg blij mee. Het is erg belangrijk voor de toekomst van ons bedrijf. We zitten natuurlijk niet in een markt waar het allemaal crescendo gaat. Er is per gebied maar plaats voor één huis-aan-huisblad.”

De aankoop van de titels heeft curator Aart Jan Stokkers van Van Veen Advocaten uit Ede verrast. Volgens hem is de deal met Rodi eerder deze week niet ter sprake gekomen tijdens zijn eerste gesprek met de directie van BDU. Hij zegt hierover alsnog nog met directie in gesprek te gaan. „Ik moet erover nadenken hoe dit juridisch in elkaar steekt.”

Het nieuws is hard aangekomen bij medewerkers van de failliete bv. „Wij hebben het op Facebook moeten lezen”, zegt verslaggever Henk Cornelissen van de Wieringer Courant. Volgens hem voelen de medewerkers zich verraden. „De groepsapp explodeert. Wij zijn met hart en ziel aan de titels verbonden en nu worden wij afgeserveerd en gaan de titels naar de concurrent. Dit is een verhaal voor een film, het is echt heel pijnlijk.”

Ook Ranzijn spreekt voor een ’vervelende situatie’ voor het personeel. Maar volgens hem zal een deel van de medewerkers toch bij Rodi aan de slag kunnen. „We hebben al vacatures.”

Noordhollands Dagblad