Huisartsen in Noordkop verwachten in toekomst vaker ’nee’ te moeten verkopen aan nieuwe patiënten

• vrijdag 9 augustus 2019
  • SCHAGEN
    Driekwart van de huisartsenpraktijken in de Noordkop verwacht de komende vijf jaar tijdelijk geen patiënten te kunnen aannemen vanwege capaciteitsproblemen.

Mike Deutekom  Casper Duin 9-8-2019
    Dat blijkt uit de publicatie ’Huisartsenzorg in de arbeidsmarktregio Noord-Holland Noord’. Op basis van de uitgevoerde enquête geeft ruim de helft van de praktijken aan dat zij de voorbije vijf jaar om die reden ook al een tijdelijke patiëntenstop hebben moeten afkondigen.
    Vanwege de almaar toenemende werkdruk en een tekort aan waarnemers moeten huisartsenpraktijken in de stad Schagen in ieder geval tot september ’nee’ verkopen aan nieuwkomers. De enige uitzondering daarop zijn (nieuwe) huisgenoten van huidige patiënten, die door bijvoorbeeld geboorte, trouwen, samenwonen of kinderen weer bij een ouder gaan wonen.
    VGZ is een van de verzekeraars die een oplossing probeert te vinden. Zorgverzekeraars zijn verantwoordelijk voor de huisartsenzorg voor hun cliënten. ,,Wij proberen een structurele oplossing te vinden voor het huisartsentekort in de Noordkop. In de tussentijd helpen we mensen die van elders hier komen wonen zo mogelijk aan een plek in praktijken die nog ruimte hebben’’, laat een woordvoerster weten.
    Uit het onderzoek komt naar voren dat de voorspelde lichte toename van het aantal huisartsen lager is dan de verwachte groei van de zorgvraag. Voor doktersassistenten wordt een flink tekort voorspeld. Liefst 94,4 procent van de ondervraagde huisartsen geeft aan een hoge werkdruk te ervaren. Bij doktersassistenten ligt dat cijfer op 88,8.
    Voor Rob Jansen dit jaar geen zomervakantie. ,,We hebben geen waarnemer kunnen vinden’’, meldt de huisarts van de praktijk in Barsingerhorn, die voor het eerst een (zomerse) patiëntenstop heeft.
    Alleen patiënten binnen het praktijkgebied worden voorlopig ingeschreven bij de praktijk van Jansen en Schellekens. Volgens Jansen ligt de basis voor de rem op nieuwe aanvragen voornamelijk in de komst van de nieuwe praktijk in Anna Paulowna. ,,Door alle perikelen daar, heeft men op het slechtst denkbare moment een nieuwe praktijk moeten starten. In de zomer. En omdat dit op het laatste moment allemaal is gebeurd, waren er geen waarnemers meer. Of ze hadden zich eerder al elders verbonden aan praktijken of ze hebben zelf vakantie. Dus draaien de huisartsen in de Noordkop nu zelf die praktijk in Anna Paulowna. Omdat die patiënten recht hebben op huisartsenzorg. Dat is een extra belasting. Tegelijkertijd hebben we voor onze praktijk geen waarnemer kunnen vinden. We hebben drie huisartsen en willen een minimale bezetting van twee man.’’
    In Barsingerhorn en Wieringerwaard duurt tot de stop in ieder geval deze zomer, maar de arts durft niet met zekerheid te melden dat de deur in september weer voor iedereen open staat.
    Jansen toont zich bezorgd over de nabije toekomst. ,,De werkdruk is hoog. Enerzijds door de vergrijzing, anderzijds door de toenemende administratie. Artsen die van school komen, willen steeds vaker ook geen praktijk meer draaien. Die kiezen voor een rol als waarnemer of als arts in loondienst bij een praktijk. Zodat ze die werkdruk niet meer hebben. Daarbij komt dat je twee nieuwe huisartsen nodig hebt voor iedere arts die met pensioen gaat. Want tegenwoordig werkt een arts niet meer volledig. Veelal is het 0,6 of 0,8 fte. ’’
    In de Noordkop werken huisartsen gemiddeld 0,65 fte. Bij doktersassistenten is dat minder dan halve voltijdbanen (0,46 fte).
    Bij huisartspraktijk Kuilboer in Sint Maartensbrug, de volgens zorgverzekeraar VGZ enige ’praktijk met plek’ in de regio Schagen, staat de telefoon volgens de assistente niet roodgloeiend. ,,We moeten het niet groter maken dan het is. Maar we krijgen wel meer telefoontjes. Schagen heeft een ’stop’, dus zoeken mensen die hier komen wonen verder. We hebben al wat aanmeldingen van mensen uit de Waldervaart. Het deel van Schagen dat hier het dichtstbij is. We hebben nog plek, al geldt wel de landelijke aanrijtijd van tien minuten.’’
    Noordhollands Dagblad