Tranen bij 74-jarige vastgoedondernemer uit Warmond na vrijspraak in smeergeldaffaire Hooijmaijers

• dinsdag 23 juli 2019
  • Categorie: , , ,
  • Tranen bij vastgoedondernemer Jelle Kuiper en ook bij medewerkers van zijn bedrijf Kuiper Groep.

Dinsdag is de 74-jarige Warmonder vrijgesproken van het omkopen van de corrupte oud-gedeputeerde van de provincie Noord-Holland, Ton Hooijmaijers.
    ,,Er valt een last van mijn schouders. Maar ik ben vooral blij’’, zei Kuiper direct na het voorlezen van de uitspraak door de rechtbank Noord-Holland. ,,Natuurlijk ben ik blij. Dit heeft tien jaar gesleept.’’
    De schade voor zijn ontwikkelingsbedrijf is enorm, zegt Kuiper. ,,Niet alleen mijn goede naam, ook die van mijn bedrijf is aangetast. We hebben allerlei onderdelen moeten verkopen. Die schade valt niet meer te herstellen.’’
    Ook niet door een procedure tegen de staat te beginnen, denkt de Warmonder.
    Kuiper stond de rechtbank twee weken geleden uitgebreid te woord. Zijn verklaringen snijden hout, in de ogen van de rechtbank. Het geld dat hij Hooijmaijers betaalde, bedragen van 14.875 euro en 20.000 euro, had niets te maken met verboden een-tweetje tussen de ontwikkelaar en de gedeputeerde Ruimtelijke Ordening.

Makelaarsfee

Volgens de rechtbank is duidelijk dat Hooijmaijers het geld kreeg voor zijn bemiddeling bij de overname van Mainland, een dochterbedrijf van de Kuiper Groep. Het bij elkaar brengen van de partijen deed Hooijmaijers al voor hij provinciebestuurder werd voor zijn partij de VVD. Dat hij 1,5 procent van de verkoopprijs zou opstrijken, is volgens de rechtbank een gebruikelijke makelaarsfee.
    Die werd in dit geval begroot op 225.000 euro, maar was afhankelijk van de opbrengst van ontwikkelingsprojecten in de tien jaar na de verkoop. In dat licht moeten volgens de rechtbank de toezeggingen van Kuiper worden gezien voor het aan Hooijmaijers overmaken van 50.000 euro en nog eens 35.000 mille.
    Bovendien, zo benadrukte de rechtbank, is op geen enkele manier aannemelijk te maken dat Hooijmaijers de Kuiper Groep voortrok. Het vastgoedbedrijf had bij bouwprojecten in de Lutkemeerpolder tussen Schiphol en Amsterdam eerder last van de provincie dan profijt, constateert de rechtbank. Kuiper had dat twee weken geleden omstandig uitgelegd.

Feestje

Dat de gedeputeerde zichzelf op een feestje van Mainland in een speech neerzette als matchmaker, uiterst verdacht volgens het Openbaar Ministerie (OM), is volgens de rechtbank logisch en passend bij de functie van gedeputeerde Ruimtelijke Ordening.
    Opmerkelijk is dat Hooijmaijers eerder is veroordeeld voor het aanpakken van het geld van de Kuiper Groep.
    Ook vier andere verdachten, twee personen en twee bedrijven, zijn vrijgesproken van het omkopen van Hooijmaijers.
    De financiële man van Recycling Maatschappij Steenkorrel Amsterdam en het bedrijf zelf kregen wel een boete van elk duizend euro voor het in bezit hebben van een valse factuur van ruim 8500 euro. Daar profiteerde Hooijmaijers’ bedrijf Move Consultants van.
    Het OM heeft twee weken de tijd om na te denken over een eventueel hoger beroep.
    Noordhollands Dagblad